رنگ برداری فرش

رنگ برداری فرش از آن دسته کار هایی است که با رخ دادن اتفاق های خیلی ساده مانند ریختن آب و مایعات دیگر مانند چای و نوشابه و غیره به وجود می آیند.
همیشه افتادن اتفاقی برای فرش مسئله مهمی است و تاثیر مستقیمی بر روی ظاهر و زیبایی فرش شما دارد.
فرش های دست بافت معمولا زمانی که بر روی آن آب و مایعات دیگری ریخته شود دچار رنگ آمیختگی می شوند و رنگ آن پخش می شود، رنگ های تیره در رنگ های روشن فرش حل می شود و همین موضوع برای کسانی که فرش دست بافت تهیه می کنند نگران کننده است تا برای آن ها اتفاق نیافتد.
رنگ آمیختگی فرش معمولا بر اثر ریختن آب و مایعات و نشتی فاضلاب و ترکیدن ناگهانی لوله آب و شستشو نادرست فرش رخ می دهد، اگر فرش دست بافت خود را برای شستشو به قالیشویی می سپارید باید برای تحویل فرش خود به آن از کیفیت و تضمین نمودن فرش شما اطمینان حاصل کنید چرا که هر گونه سهل انگاری و بی دقتی باعث رنگ آمیختگی فرش دستبافت شما می شود.
گاهی اوقات شما می توانید با انجام دادن برخی کار ها بفهمید که آیا فرش شما رنگ پس می دهد یا خیر، برای انجام این کار شما می توانید یک تکه پنبه به رنگ سفید را به آب آغشته کنید و بر روی یک تکه از فرش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید اگر پنبه به خود رنگ گرفت و رنگی شد به این معنا است که فرش شما رنگ پس می دهد و با شستشو نادرست دچار رنگ آمیختگی می شود و در غیر این صورت رنگ فرش دست بافت شما ثابت است.

رنگ برداری فرش

کاربرد های دیگر رنگ برداری فرش

معمولا کسانی که در هنر فرش بافی مهارت دارند در رفو گری و رنگ برداری فرش نیز تخصص لازم را دارند به این دلیل که زمانی که بافنده فرش را می بافد پس از اینکه فرش را بر روی زمین قرار می دهد فرش دچار رنگ آمیختگی شده و رنگ ها با هم درهم شده اند به این دلیل است که فرش های دست بافت نخی که با آن فرش می بافند نیز دست بافت هستند و خود انسان به آن رنگ می دهد و نخ های آن کارخانه ای نیست یا معمولا فروشنده فرش از برخی رنگ هایی که در فرش هستند راضی نیست می خواهد رنگ آن عوض شود یا هنگام بافتن فرش ممکن است گاهی نخ ها جا به جا شده باشد و نیاز به رنگ برداری داشته باشد.
معمولا انجام رنگ برداری با مواد شیمیایی مانند رنگ های شیمیایی، ماژیک،جوش شیرین و جوهر لیمو و کلر و مواد های دیگری انجام می شود.
رنگ برداری فرش نیاز به تجربه دارد و کسی که این کار را انجام می داد باید تخصص لازم را داشته باشد.

کاربرد های دیگر رنگ برداری فرش

انواع رنگ برداری فرش

برای رنگ برداری فرش های دست بافت به دلیل این که پشم ها و رنگ ها طبیعی هستند با شستشو نادرست و یا خیس شدن فرش، فرش دچار رنگ آمیختگی و درهم شدن رنگ ها می شود برای رنگ برداری فرش های دستبافت باید توسط افراد ماهر و با تجربه و کسی که جنس و نوع قالی را بشناسد انجام شود، اگر فردی توانایی شناخت جنس و نوع فرش را ندارند نمی تواند به خوبی رنگ برداری  فرش را انجام دهد.
اکثرا فکر می کنند وقتی که اقدام به رنگ برداری فرش می کند، رنگ برداری در داخل دستگاه انجام می شود ولی اشتباه فکر می کنند،رنگ برداری کاملا به صورت دستی و با ترکیب مواد های مخصوصی که خود متخصص ساخته است انجام می شود.
البته به یاد داشته باشید که فرش های ماشینی به هیچ عنوان دچار رنگ دادگی نمی شود به دلیل این که نوع جنس و رنگی که برای پشم فرش های ماشینی استفاده می شود متفاوت است.
اگر به صورت اتفاقی لیوان آب یا هر نوع مایعاتی دیگر بر روی فرش دست بافت شما ریخته شد سعی کنید ابتدا با وسیله ای مانند قاشق آن را جمع کنید و سپس حوله، دستمال و پارچه هایی که جذب بالایی دارد روی آن قسمت قرار دهید و فشار دهید تا آب باقی مانده آن جذب شود تا باعث تداخل رنگ ها و رنگ دادگی فرش نشود.

انواع رنگ برداری فرش

رنگ برداری فرش دو حالت دارد

اول این که ممکن است بر روی فرش مایعی ریخته شود و یا اینکه فرد دچار کثیفی شود.
دومین حالت این است که رنگ فرش دچار تغییر شده و یا اینکه در زمان شستشو رنگ آن تغییر کرده است.

رنگ برداری تخصصی فرش

برای لکه برداری فرش های دستبافت که از لحاظ ظاهر زیبا و ارزشمند است بهتر است توسط متخصص و کاربلد یعنی در قالیشویی انجام شود.
اگر خودتان فرش را بشورید و آن را آویزان کنید تا خشک شود احتمال رنگ دادن آن بسیار زیاد است و سبب رنگ دادن فرش می شود ولی در قالیشویی ها به دلیل این که فرش را با دستگاه مخصوص و با دستگاه های مخصوص خشک می کنند احتمال رنگ دادن و درهم شدن رنگ های فرش بسیار کم است.
رنگ برداری تخصصی فرش در قالیشویی ها با تخصص بسیار زیادی انجام می شود و در قالیشویی ها مکانی به اسم حمام اکسید برای کم کردن رنگ فرش وجود دارد که رنگ فرش را کم رنگ و تغییر می دهد و استفاده از مواد اکسید دهنده مانند کرومات پتاسیم در نقاط هایی از فرش ها اکسیژن جهت انحلال رنگی فرش صورت می گیرد.
سولفیت سدیم برای تغییر رنگ فام رنگ پرز فرش می باشد که از مواد های احیا کننده مانند هیدرو سولفیت سدیم جهت تغییر فام رنگی پرز فرش ها استفاده می شود.

رنگ برداری تخصصی فرش

رنگ برداری فرش چیست

 ۱.لکه برداری فرش

لکه ناشی از موادی که بر روی فرش ریخته می شود. نزدیکترین شیک ما در خانه با آن سر و کار داریم فرش می‌باشد و هر آن ممکن است که دچار کثیفی شود و یا اینکه چیزی  بر روی آن بریزد این مواد که باعث لکه دار شدن و کثیفی فرش می شود می تواند از مواد غذایی ایا مواد شیمیایی باشد که بر روی فرش می ریزد.

در بعضی از مواقع راه حل ساده است و می‌شود با یک کارهای خانگی آن را تمیز نمود اما در بعضی موارد نیز احتیاجی به کارهای خاص تر و ویژه تر دارد. البته اگر از فرشهای نفیس و گرانبها استفاده می‌کنید بهتر است که آن را به متخصصان این کار بسپارید.

 

۲. رنگبرداری فرش

اگر فرش دارای خامه هایی باشد که به خوبی رنگرزی نشده است نوع رنگی که در آن به کار رفته است از ثبات و کیفیت خوبی برخوردار نباشد در هنگام شستشو مخصوص شستن فرش در منزل وسیله‌ای بورس استفاده از آب گرم و استفاده از آب فاضلاب بر روی فرش به دلیل بالا آمدن آب فاضلاب باعث ادغام رنگ فرش در هم دیگر می‌شود و به اصطلاح تغییر رنگ میدهد.

به همین دلیل در قالیشویی ها همچون قالیشویی اندرزگو فرش هایی را که امکان می‌دهند که تغییر رنگ دهد و یا رنگ آن ثابت نیز با روش های خاص و یا مواد تثبیت کننده رنگ فرش  شست و شو می دهند.

هنگامی که شستن فرش در منزل به روش غیر اصولی انجام می‌شود و فرش را به صورت آویزان قرار می دهند رنگ هایی که از ثبات کمتری برخوردار هستند به سمت پایین و به سمت ریشه ها سرازیر می شود و قسمت پایین فرش دچار آسیب می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد.

رنگبرداری یک تخصص خاص است که بهتر است توسط افراد مجرب در این زمینه در قالیشوییها انجام شود.

در بعضی از قالیشویی ها قادر هستند ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رنگ دادگی به فرش را  از بین ببرند و این کار اگر به دسته افراد غیر متخصص انجام شود باعث میشود رنگ فرش بیشتر تغییر کند و آسیب بیشتری به آن وارد شود.

رنگ-برداری-فرش

مواد لازم‌برای رنگبرداری فرش

 رنگبرداری رنگ های کرومی

در این نوع از رنگ برداری توسط مواد غیر یونی مکملی انجام میشود.

رنگبرداری رنگهای اسیدی

در این روش نمک سولفات سدیم محلول آمونیاک پریدین و کربنات سدیم و همچنین استفاده از یک اسید بسیار ضعیف برای متعادل سازی ph فرش استفاده میشود. هیدروسولفیت سدیم در فرش هایی که دارای رنگ کرم می باشد استفاده می شود.

نحوه رنگ برداری فرش

رنگ برداری در قالی شویی یک کار تخصصی می باشد چه نوع ماده رنگزای که به کار میبرند جنس پرز قالی و اون نوع نخ قالی بسیار اهمیت دارد.

متخصصین رنگ برداری فرش سه روش را برای این کار در نظر می‌گیرند.

۱.مخلوطی از مواد اکسید کننده تا از شدت رنگی که در فرش ریخته شده است کاسته شود.

۲. در نقاطی از فرش از مواد اکسید کننده مانند بی کرومات پتاسیم و در قسمت هایی از آب و اکسیژن استفاده می شود.

۳. استفاده از موادی زنده کننده مانند هیدرو سولفیت سدیم برای پرزهای فرش که تغییر رنگ داده اند.

میزان زمانی که برای رنگ برداری لازم است:

با توجه به در نظر گرفتن میزان زمان رنگبرداری فرش و نوع الیاف فرش ادمایی که مناسب باشه این کار را انجام می دهند تا به فرش آسیبی نرسد.

محلول نمک سولفات سدیم که حدود ۶۰ دقیقه زمان می برد.

محلول آمونیاک. این محلول را باید نیم لیتر آب نیاد درصد لیتر آب حل نمود و در دمای بسیار کم از آن استفاده نمود.

کربنات سدیم. این محلول در دمای ۴۰ درجه و به مدت ۲۰ دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد سود سوز. آور که ۲۰ تا ۶۰ دقیقه برای رنگ بری فرش مورد استفاده قرار میگیرد.

 ۱.لکه-برداری-فرش

آیا رنگ برداری فرش را به حالت اول برمیگرداند؟

اگر رنگبرداری فرش توسط متخصصین با تجربه و در قالیشویی انجام شود مخصوصاً فرشهای دستباف هیچ آسیبی به فرش نمی رسد و فرش به حالت اولیه باز می گردد و استادکاران این حرفه قسمت‌های روشن فرش را به وسیله قلم مو و مواد پاک کننده و قسمت هایی که رنگ آن کم شده است را رنگ آمیزی می کند و این کار دائمی می باشد.

هزینه رنگ برداری فرش

فرش های دست بافت از هر نوع جنس و رنگی که باشند با شستشو نادرست و نا مناسب دچار رنگ دادن و درهم شدن رنگ ها می شود و ظاهر فرش را تغییر می دهد، معمولا قیمت رنگ برداری فرش دست بافت را نمی توان قیمت دقیقی را گفت و قیمت نهایی آن بسته به نوع فرش،جنس فرش و میزان رنگ دادگی فرش و مقدار پراکندگی رنگ دادگی تعیین می کنند و غیره متغیر است.
برخی از قالیشویی ها قبل از تحویل فرش شما، برای بازدید فرش به منزل شما مراجعه می کنند و قیمت رنگ برداری فرش شما را اعلام می کنند.
رنگ برداری فرش مشکلی است که بیشتر مربوط به فرش های دستبافت است و در زمانی رنگ برداری انجام می شود که رنگ های نخ ها و پشم های فرش در هم آمیخته شده باشند و با هم تداخل پیدا کنند و رنگ های تیره در رنگ های روشن نفوذ پیدا کرده باشند.
رنگ برداری با لکه برداری متفاوت است، لکه برداری شامل لکه هایی می شود که در اثر ریختن چای، قهوه و شربت، جوهر و لاک بر روی فرش به وجود آمده باشد و دیر اقدام کردن برای رفع لکه های باعث ماندگاری لکه بر روی فرش می شود.
اگر در شستشو فرش های دستبافت از آب گرم و یا شوینده های نا مناسب استفاده کنید فرش دچار رنگ دادگی و تداخل رنگ ها می شود و فرش نیاز به رنگ برداری دارد.
البته برخی فرش های دست بافت حتی با شستشو با آب سرد نیز دچار رنگ دادگی می شوند بهتر است قبل از شستن فرش با انجام دادن روش هایی بفهمید که آیا فرش شما رنگ می دهد یا نه مثلا می توانید گوش پاکن را خیس کنید و بر روی فرش بکشید اگر پنبه گوش پاکن رنگی شد به این معنی است که فرش شما رنگ می دهد در غیر این صورت فرش شما رنگ نمی دهد و دچار رنگ دادگی نمی شود.
سعی کنید از قالیشویی های معتبر و کار بلد و قالیشویی هایی که برای شستن فرش شما را تضمین می کنند استفاده کنید.
سپردن فرش به قالیشویی های غیر مجاز و نامعتبر زیبایی فرش و ارزش فرش شما را کم می کند در این نوع قالیشویی ها افراد بی تجربه مشغول به کار هستند و از شوینده های نا مناسب و بی کیفیت استفاده می کنند سعی کنید قبل از سپردن فرش خود به قالیشویی در مورد اعتبار و رضایت عموم مشتریان برای آن قالیشویی مطلع شوید و سپس فرش خود را به آن ها تحویل دهید،در غیر این صورت فرش شما دچار از بین رفتن زیبایی فرش و رنگ دادی و درهم شدن رنگ ها شده و شما مجبور می شوید که برای رنگ برداری فرش خود اقدام کنید و هم از لحاظ اقتصادی باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.
توجه داشته باشید که برای رنگ برداری نیز به افراد متخصص و ماهر و کار بلد مراجعه کنید تا هر زود تر زیبایی و ارزش فرش دست بافت شما بازگردد.

هزینه رنگ برداری فرش

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »