پاک کردن لکه فرش

می دانید که فرش ها یکی از مهم ترین وسایل استفاده شده در هر منزل می باشند.
یک فرش زیبا و تمیز نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی و شکیل بودن منزل شما دارد.
زمانی که شما به صورت مکرر و پی در پی از فرش‌ های خود استفاده می‌کنید درصدی از آلودگی‌ ها جذب قسمت‌ های مختلف فرش شما خواهد شد به همین دلیل باید در جهت شستشوی آن‌ ها اقدام کنید.
در گذشته معمولاً شستشوی فرش ها به صورت انفرادی و گروهی و توسط خود افراد انجام می‌شد.
اما امروزه قالیشویی و مجموعه های زیادی در جهت شستشوی انواع فرش، موکت و مبلمان فعالیت می‌کنند.
این مجموعه ها با دریافت هزینه های تعیین شده ای نظافت فرش های شما را انجام خواهند داد اما در شرایطی آلودگی‌های ایجادشده روی فرش شما بسیار جزئی و سطحی می باشد به همین دلیل شما می توانید با استفاده از چند ماده ساده آن ها را در منزل خود از بین ببرید.

پاک کردن لکه فرش

از بین بردن لکه فرش

از بین بردن لکه فرش

روش های مختلفی برای شست و شوی فرش ها وجود دارد اما مناسب ترین  روش برای شستن فرش ها بردن به قالی شویی است بخصوص فرش های ابریشمی و دستباف که بهتر است در منزل شسته نشود و به بهترین قالیشویی برده شود.
مواد شوینده برای شستن فرش ها بستگی به نوع فرش و کیفیت کار قالیشویی دارد.
این مواد شامل سدیم، کلر، آب ژاول ، پودر رختشویی و شامپو فرش و… است.
انتخاب مواد شوینده مناسب نقش مهمی در تمیزی فرش و درخشندگی آن را دارد. 
قالیشویی ها با توجه به هدف مناسبی که دارند، می توانند انتخاب کنند. به عنوان مثال برای رنگ طراحی از روی فرش از هیدروسولفیت سدیم استفاده کنند. همچنین سود سوز آور روی الیاف ای مثل پنبه، پشم و ابریشم بسیار کارایی دارد. 
تشخیص نوع لکه اولین وهله برای تمیز کردن لکه است.
پس از بررسی نوع لکه با توجه به نو و کهنه بودن و یا ماشینی یا دستباف بودن فرش مواد و حلال مناسب را باید بررسی و مورد استفاده قرار داد.
البته مواد و حلال مورد استفاده نباید به گونه ای باشد که باعث تخریب الیاف فرش شود.
ابتدا باید محل کثیف شده توسط ماده های مختلف را تمیز و پاک کنیم چرا که ممکن است جذب پرز های فرش شود و علاوه بر وارد کردن آسیب به فرش پاک کردنش هم محال شود.
به طور کلی هر لکه ای که روی فرش ریخته شود ابتدا باید با آب تمیز شود و سپس لکه گیری شود.
بعضی مواقع لکه هایی روی فرش افتاده و متوجه آن نمی‌ شویم و بعد از مدت ها به چشم می‌ خورند که جز لکه های قدیمی محسوب می‌ شوند که در زمان برای از بین بردن جای لکه کافیست که مقداری از کف مورد استفاده در اصلاح ریش را برداریم و در محل لکه بمالیم البته به وسیله ی دستمال مرطوب این کار انجام شود و بعد از مالیدن دستمالی خشک را برداشته و محل را تمیز می کنیم و در آخر محل را با پارچه تمیز پوشانده و جسم سنگینی را روی آن می‌ گذاریم و بعد از برطرف شدن رطوبت فرش لکه از بین می رود.

از بین بردن لکه رنگی فرش

زمانی که لکه کوچکی روی فرش شما ایجاد شده است می توانید با توجه به نوع ماده رنگی پاک کننده ای مناسب برای از بین بردن آن را در نظر بگیرید.
همانطور که می دانید تمامی انسان ها در طول روز از مواد غذایی نوشیدنی ها و متریال های مختلفی استفاده می کنند به طور حتم هر کدام از این مواد رنگ مخصوص به خود را دارند.
همانطور که می دانید امروزه اکثر فرش ها چه دستی و چه ماشینی از قیمت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این فرش ها و صرف هزینه های زیاد از آن ها محافظت کرد.
شما می توانید برای همیشه از آلودگی ها و آسیب های جزئی به فرش خود جلوگیری کرده و امکان بروز آن ها را به حداقل برسانید.
برای مثال امروزه یکی از تجهیزات مناسب برای کمتر کردن آلودگی‌ های ایجاد شده روی فرش ها استفاده از روفرشی می باشد.
این رو فرشی ها از قیمت زیادی برخوردار نبوده و در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار یافت می شوند.
همچنین قیمت زیادی نداشته و به راحتی قابل تهیه خواهند بود.
همانطور که می دانید این رو فرشی ها جرم زیادی نداشته و همچنین شست شوی آن ها بسیار راحت می باشد با توجه به این موضوع خریداری آن ها کاملاً مقرون به صرفه خواهد بود.

از بین بردن لکه رنگی فرش

تمیز کردن لکه شربت از روی فرش

استفاده از انواع نوشیدنی ها همواره می‌ تواند بخش عظیمی از انرژی از دست رفته را به شما باز گرداند.
مخصوصا اگر این نوشیدنی ها با استفاده از میوه ها ساخته شده باشند، شربت ها یکی از محبوب ترین و بهترین نوشیدنی های استفاده شده در سرتاسر جهان می باشند با توجه به این موضوع در هر منزل و هر مکانی استفاده می شوند چنانچه فرش های شما با استفاده از شربت ها لکه دار شد می توانید با استفاده از روش های زیر نسبت به از بین بردن لکه آن ها اقدام کرد.
برای تمیز کردن لکه شربت از روی فرش می توانید از مایع دستشویی کمک بگیرید از آنجا که این مایع های پاک کننده برای شستشوی دست ها کاربرد دارند درصد بالایی نرم کننده در ساختار خود دارند به همین دلیل شوینده مناسبی برای از بین بردن لکه شربت از روی فرش شما خواهند بود.
توجه داشته باشید که مایع دستشویی را به صورت مستقیم روی فرش خود نریزید ابتدا اسفنج را مرطوب کرده و سپس مقداری مایع روی آن بریزید سپس می‌توانید اسفنج را برای چند مرتبه روی فرش بکشید توجه داشته باشید که پس از شستشو آبکشی قسمت لکه دار شده را فراموش نکنید برای این کار نیز می‌توانید از یک اسفنج خیس آیا پارچه پنبه ای خیس استفاده کنید.

تمیز کردن لکه شربت از روی فرش
مرحله آبکشی را طی چند مرتبه تکرار کنید تا کلیه شوینده های موجود در بافت های عمیق‌تر فرش نیز به طور کامل خارج شوند.

نکاتی درباره ی لکه برداری از فرش این است که

استفاده نکردن از مواد شیمیایی بسیار قوی چرا که به فرش و الیاف آن آسیب وارد می‌ شود.
دقت در مراحل اولیه ی لکه بری چرا که اگر کوچکترین اشتباهی رخ دهد لکه به داخل فرش نفوذ می‌ کند و دائمی می‌ شود که بسیار آزار دهنده است.
برای لکه بری فرش دستباف و ابریشمی به علت حساس بودن الیاف فرش ترجیح داده شده که لکه بری در منزل انجام نشود و به قالی شویی برده و توسط افراد متخصص انجام شود.
ماست می تواند بهترین پاک کننده باشد به طوری که باید مقداری از آن روی قسمت رنگی ریخته شود و بعد از این که با هم مخلوط شوند آن را جمع کرده و تا چند بار این روش باید انجام شود.

پاک کردن لکه نوشیدنی های رنگی از روی فرش

چنانچه لکه ایجاد شده از نوشیدنی ها بسیار تیره و شدید می باشد، برای پاک کردن آن می توانید از شامپو فرش ها استفاده کنید.
شامپو فرش ها قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند به همین دلیل می توانند این لکه های شدید را به طور کامل از بین ببرند.
اگر فرش شما دست بافت و یا ابریشمی می باشد بهتر است از این روش استفاده نکنید.
برای به‌ کارگیری شامپو‌ فرش در جهت از بین بردن لکه های نوشیدنی ابتدا مقداری شامپو فرش را با آب گرم ترکیب کنید سپس مایع ایجاد شده را به یک پارچه پنبه ای آغشته کرده و روی فرش خود بریزید توجه داشته باشید از آنجایی که شامپو‌ فرش ها غلظت بسیار بالایی دارند به کارگیری آن ها به تنهایی گزینه مناسبی نخواهد بود، زیرا درصد بالایی از آلاینده های شیمیایی در قسمت های عمیق تر تار و پود فرش شما باقی مانده و با گذشت زمان سبب سخت شدن آن قسمت خواهد شد در نهایت پس از پاک کردن لکه به طور کامل، با استفاده از روش ذکر شده در قسمت بالا فرش خود را آبکشی کنید.

پاک کردن لکه نوشیدنی های رنگی از روی فرش

پاک کردن لکه انار از سطح فرش

چنانچه فرش شما توسط انار دچار لکه شد می‌ توانید با استفاده از روش زیر این لکه قرمز رنگ را از بین ببرید.
برای این کار نیاز به یک صابون خواهید داشت ابتدا مقداری صابون را با استفاده از رنده خرد و ریز کنید سپس آن را با مقداری آب گرم ترکیب کرده و به طور کامل حل کنید مایع به دست آمده را با استفاده از یک اسفنج نمدار و یا یک پارچه پنبه ای نمدار روی محل لکه دار شده بکشید این کار را طی چند مرحله تکرار کنید تا به طور کامل رنگ قرمز از سطح فرش شما از بین برود.
چنانچه با استفاده از روش نام برده شده لکه از بین نرفت می‌ توانید از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید شما می توانید پودر لباسشویی را نیز در آب حل کرده و از ان استفاده کنید توجه داشته باشید از آن جایی که پودر لباسشویی بسیار ریز و حالت پودری دارد آن را به صورت مستقیم روی فرش خود نریزید زیرا ممکن است بخش عظیمی از این شوینده های ریز در لابلای تار و پود فرش شما باقی بماند و با گذشت زمان به آن آسیب برساند.

تمیز کردن لکه کاکائو بستنی از روی فرش

برای تمیز کردن لکه های ایجاد شده از کاکائو و بستنی ابتدا بهتر است باقیمانده ان را با استفاده از یک قاشق از روی فرش جمع کنید توجه داشته باشید که سبب گسترده تر شدن لکه نشوید و این کار را در یک حرکت انجام دهید.
برای از بین بردن لکه باقی مانده می توانید از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید حدود دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را درون یک سوم فنجان سرکه سفید حل کنید سپس ترکیب ایجاد شده را با استفاده از یک پارچه مرطوب روی لکه بکشید برای نتیجه گیری بهتر می توانید این مرحله را چند بار تکرار کنید.
اجازه دهید تا این ترکیب حدود یک ساعت روی لکه باقی بماند پس از آن می توانید مواد پودری اضافه را با استفاده از یک قاشق جمع‌ آوری کرده و محل مورد نظر را به وسیله یک مایع شوینده به طور کامل شست و شو دهید خواهید دید که با استفاده از این روش لکه ایجاد شده به طور کامل از بین رفته است.

تمیز کردن لکه کاکائو بستنی از روی فرش

پاک کردن لکه آبگوشت از روی فرش

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین عوامل در هنگام پاک کردن لکه آب گوشت این است که در همان ابتدا نسبت به از بین بردن لکه اقدام کنید در این صورت این فرآیند با سختی بیشتری همراه خواهد شد پس از آن مقداری نشاسته ذرت و یا جوش شیرین روی محل لکه بریزید و اجازه دهید که این پودر حدود یک الی دو ساعت در همین قسمت باقی بماند بعد از گذشت این زمان پودر را به صورت کامل با استفاده از یک جارو جمع کنید در نهایت برای نتیجه گیری بهتر می توانید از مایع های شوینده استفاده کنید.
چنانچه لکه چربی ایجاد شده بسیار شدید و غیر قابل رفع می باشد می توانید از آمونیاک استفاده نمایید برای این کار مقداری کمی آمونیاک را به همراه آب حل کرده و در قسمت لکه‌ دار شده استفاده کنید توجه داشته باشید که نسبت آمونیاک به آب باید یک به چهار باشد.
بعد از به کارگیری آمونیاک باید به سرعت قسمت مورد نظر را آبکشی کنید اب کشی را به طور کامل و طی چند مرحله تکرار کنید چنانچه مقداری آمونیاک در تار و پود فرش شما باقی بماند با گذشت زمان سبب پوسیدگی فرش شما خواهد شد‌.

پاک کردن لکه آبگوشت از روی فرش
برای خشک کردن قسمت کوچکی از فرش پس از لکه بری می‌ توانید در محل مورد نظر از گرمای سشوار استفاده کنید.

پاک کردن شمع از روی فرش

برای این که در ساخت شمع از مواد مومی استفاده می شود بهترین وسیله برای پاک کردنش از فرش استفاده از آب گرم است که باعث می شود از حالت مومی در آید و نرم شود هم‌ چنین می توان از اتو های حرارتی و حوله های گرم استفاده کرد و البته از سشوار هم‌ می توان به عنوان وسیله ی حرارتی استفاده کرد.
برای این کار حرارت کم و مستقیم را قرار می دهیم و یا اتو و سشوار را روی ان می گیریم و وقتی شمع نرم شد می توان ان را به راحتی کند و برداشت.
البته مواد شوینده مصرفی در شستن فرش هم‌ هستند که از مهم ترین وسایل برای شستن فرش همان ماده شوینده را می توان نام برد.
مواد شوینده در صورتی که به لا به لای فرش در هنگام شست و شو نفوذ کنند یعنی خاصیت انحلال بالا ندارند پس از مهم ترین نکات استفاده از مواد شوینده با انحلال بالا است تا آسیبی به فرش نرسد.
هم چنین از مواد شوینده ای که خنثی است یعنی خاصیت اسیدی و بازی آن در تعادل است  باید استفاده شود که البته بیشتر مواد شوینده قالی ها خاصیت قلیایی دارند.

پاک کردن شمع از روی فرش

پاک کردن لکه ی جوهر و لاک و ادامس و چای از فرش

از مواد احیا کننده جهت از بین بردن رنگ و لکه  در فرش استفاده می شود، که هیدرو سولفیت سدیم نمونه ای برای این کار است که مورد استفاده قرار می گیرد چرا که  باعث می شود با از بین بردن پیوند دی سولفیدی ، الیاف پشمی فرش کم رنگ شود.
به همین علت هنگام شستن قالی از اسید استیک به جهت خنثی کردن محیط در هنگام استفاده از مواد احیا کننده باید استفاده شود و یا اینکه اگر این اسید در دسترس نبود می توان مدت زمان شست و شو و آبکشی  فرش را افزایش داد تا این ماده کاملا  از الیاف فرش خارج شود.
ترکیب آب و نوشابه می‌ تواند لکه های سخت از جمله قهوه یا خون یا چای را از بین ببرد.
لکه های چربی را هم می‌ توان با گذاشتن پارچه ای روی آن و حرارت دادن آن پارچه موثر باشد که بعد از انجام آن باید آن قسمت را به صورت عادی شست.
از یخ برای پاک کردن لکه ی آدامس روی فرش استفاده می‌ شود به گونه ای که یخ را چند دقیقه مالیده بعد توسط چاقو آدامس را بر می داریم.

پاک کردن لکه ی جوهر
نفت سفید نیز برای پاک کردن قیر با حجم زیاد که روی فرش ریخته می‌ شود به کار می رود که پارچه را آغشته به نفت است مدتی روی محل لکه گذاشته و سپس می شوییم.
از تینر فوری و روغن برای از بین بردن لکه ی رنگ و جوهر و لاک استفاده می‌ شود.
دو نوع مواد شوینده ی طبیعی هم وجود دارد که چوبک و گل سرشوی نام دارد.

پاک کردن لاک از روی فرش
از چوبک جهت پاک کردن مواد روغنی روی فرش استفاده می‌ شود که ابتدا باید با آب مخلوط شود.
هم چنین چوبک منشا گیاهی هم دارد که با جذب روغن امولسیونی ایجاد می‌ کند که لکه بری را راحت می‌ کند.
گل سرشوی جهت زیبا به نظر رسیدن فرش استفاده می شود که به صورت پودری روی فرش ریخته و بعد از ساعاتی معلوم که ۲۴ ساعت تعیین شده توسط جارو برقی برداشته می‌ شود.
اگر این مواد را در دسترس نداشتیم بوره که از خانواده جوش شیرین است و الکل و استون می توانیم استفاده کنیم.
( بوره را با آب مخلوط کرده به صورت خمیر در محل لکه باید قرار دهیم)
اگر فرش بیش از اندازه ی نیاز در هنگام لکه بری خیس شود می تواند باعث آسیب شود چرا که با این کار بافت های رنگی فرش بهم ریخته می شوند.

پاک کردن آدامس از روی فرش
و حتی فرش هایی هم هستند که پس از خیس خوردن زیاد از ابعادشان کاسته شده و کوچک می شوند.
پس استفاده ی به اندازه از آب هنگام شستن فرش نقش مهمی را ایفا میکند تا آسیبی به فرش نرسد و هم چنین اگر فرش از قبل خیس شود امکان رنگی شدن آن وجود دارد پس از قبل خیس کردن موجب آسیب رساندن به فرش می شود.
اگر از شامپو فرش استفاده شود حتما قبل آن فرش به طور کامل جارو شود تا گرد و غبار روی آن نماند.
هم چنین استفاده از مواد شوینده ی نا مناسب و عدم پاک کردن گرد و غبار و خشک نکردن کامل فرش و آبکشی پس از خشک شدن فرش می تواند باعث زرد شدن فرش بعد از شست و شو شود.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

آب و تاید باعث زرد شدن فرش پس از شست و شو می شود.

می توانیم به قالی شویی بسپاریم و یا از روش خانگی استفاده از ماست، سشوار و سنگ پا استفاده کرد.

تگزافون آلمانی جز بهترین شوینده هاست.

در خانه هم می شود به روش های خانگی و آسان ولی در قالی شویی چون ابزار و دستگاه های مجهز و مواد کاربردی دارد بهتر است.

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »