شستشوی موکت

شستشوی موکت

موکت نوعی کف‌پوش می باشد که از مواد اکریلیک و پلی پروپیلن و پلی استر یا ترکیبی از این مواد درست می شود.
از موکت می‌توان هم به عنوان یک پوشش استفاده نمود همچنین در مکان های عمومی چون هتل ها، هواپیما و… از این پوشش برای کف استفاده می شود.
موکت انواع مختلفی دارد و موکت هم مانند فرش پس از مدتی آلوده می شود و در این صورت نیاز به شستشو دارد.
شستشوی موکت نیاز به تخصص دارد و باید آن را به قالیشویی های معتبر بسپارید که شستشوی موکت در محل یا همان منزل شما هم به راحتی انجام می شود.

روش های شستشو موکت در منزل

برای شستشو کامل موکت علاوه بر استفاده از شامپو فرش و بخار شویی به عنوان شناخته شده ترین روش ها می توانید با استفاده از موارد زیر که در هر خانه ای یافت می شود موکت خود را به خوبی تمیز کنید.
موارد مورد نیاز شامل :

1- مخلوط آب و ماده شوینده مانند مایع ظرف شویی و یا پودر لباس شویی یا شامپو فرش

2- مقداری نمک خوراکی که می توانید از نمک دریا یا نمک کوشر نیز استفاده کنید

3- مقداری جوش شیرین

روش های شستشو موکت در منزل

لوازم مورد نیاز برای شستن موکت در خانه شامل

1- یک فرچه مخصوص فرش با موهای سفت ،فرچه های بزرگ و موهای پلاستیکی بهترین عملکرد را خواهد داشت.

2- یک بطری اسپری

3- چند عدد حوله پارچه ای یا لباس کهنه

شستشوی موکت چسبیده به زمین

در سالن های بزرگ برای مثال هتل ها و خانه ها پله ها و …از موکت های چسبیده به زمین استفاده می کنند چرا که چسبی که موکت را به کف زمین می چسباند در صورت رفت و آمد جمع نمی شود، چروک نمی شود و تغییر مکان و شکل نمی دهد.
برای شستشوی این موکت ها تنها می توان از دستگاه های موکت شویی درب منزل کمک گرفت.

شستشوی موکت چسبیده به زمین

شستشوی موکت در محل

هنگامی که موکت شما آلوده شده است و نیازمند شستشو می باشد و اما چسبیده به زمین است و یا وسایل زیادی روی آن قرار دارد و شما نمی خواهید موکت را جابه جا کنید بهترین راه شستشوی موکت در محل است که با دستگاه های به خصوصی انجام می شود از دستگاه پولیشر برای شستشو و از دستگاه وکیوم برای خشک کردن موکت ها استفاده می گردد و اصلا نیازمند جابه جایی وسایل یا موکت نمی باشد.

موکت شویی در منزل

شما نمی توانید خودتان موکت را در منزل بشویید بلکه باید از شستشو با دستگاه ها در محل کمک بگیرید که سبب می شود در کمترین زمان موکت شما تمیر شود.
هزینه کمتری دارد.
از تا خوردگی و چروک شدن موکت جلوگیری می شود.
در حضور شما شستشو انجام می شود.
نیازی به جابه جا کردن موکت و وسایل روی آن نیست.
شما می توانید با دستگاه بخار شوی روی موکت را ضد عفونی کنید و سپس از قالیشویی ها یا مبل شویی ها بخواهید با دستگاه پولیشر به منزل شما بیاید و موکت شما را شستشو دهند سپس با جارو برقی مخصوص آن را خشک کنند و نگرانی به جا نگذارند.
اگر موکت شما بسیار کثیف است نیاز به چند مرتبه شستشو دارد تا نود درصد لکه ها از بین برود.
اگر شما می خواهید خودتان موکت را شستشو دهید با مشکلاتی چون آسیب رسیدن به ساختار و بافت موکت، تغییر رنگ آن، کاهش کیفیت پس از شستشو روبرو می شوید.
اگر قصد شستشو دارید به چند نکته توجه کنید از شوینده مناسب استفاده نمایید و برای خشک کردن موکت آن را روی سطح شیبدار پهن کنید.

موکت شویی در منزل

شستشو موکت در منزل در تمام نقاط تهران

شستشو موکت در منزل یکی از خدماتی است که امروزه با توجه به آپارتمان نشینی و برای صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه قرار گرفته است.
پاکیزگی و تمیز بودن موکت ها و فرش های منازل تاثیر بسیار زیادی بر روی آراستگی و زیبایی خانه دارد. برای شستشو موکت دو روش وجود دارد.

1- روش غیر مکانیزه: روش غیر مکانیزه شست و شوی موکت همانطور که از نام آن مشخص است روش قدیمی است و در منزل انجام می شود‌. در گذشته معمولا افراد از این روش برای شستشو موکت و قالی استفاده می کردند. این روش دردسر های خاص خود را دارد به عنوان مثال ممکن است به بافت موکت به دلیل شست و شوی نا درست یا استفاده از شوینده های نا مناسب به موکت آسیب وارد شود و یا حتی باید زمان زیادی را برای خشک شدن موکت صرف کرد.

2- روش مکانیزه : اصولی ترین و بهترین شیوه مناسب برای شست و شوی موکت روش میکانیزه است. در این روش از  شوینده های مخصوص و دستگاه های منحصر به فرد استفاده می شود.

روش های شستشو مکانیزه موکت به روش های زیر می باشد.

1- شستشو موکت به وسیله دستگاه پولیشر و جارو برقی صنعتی : دستگاه پولیشر شست و شوی موکت و برس زدن آن را انجام می دهد و در آخر جارو برقی صنعتی نیز موکت شستشو شده را خشک می کنند.

2- استفاده از دستگاه موکت شوی اسپری مکش: در این روش آب و مواد شوینده به موکت اسپری می شود و سپس لکه ها و آلودگی ها در آب حل می شود و سپس عمل خشک کردن موکت انجام می شود.

3- شستشو موکت با بخار : در روش شست و شوی موکت به وسیله بخار آب در مخزن دستگاه موکت شوی توسط بویلر بخار می شود و این بخار با فشار بسیار بالا روی موکت و آلودگی های آن اسپری می شود و همزمان آب آلوده به مخزن آب کثیف وارد می شود و عمل خشک کردن آن نیز انجام می شود.

شستشو موکت در منزل در تمام نقاط تهران

مزایا شستشوی موکت در منزل

1- خشک شدن سریع موکت

2- امکان شست و شو با دستگاه بخار

3- شست و شو با دستگاه های مدرن و مناسب با بافت موکت

4- امکان مکش کف و آب آلوده موکت

5- شست و شوی موکت در کمترین زمان

6- شستشو عمقی موکت

7- عدم نیاز به جا به جایی لوازم منزل

8- جلوگیری از تا خوردگی و چروک شدن

شستشو موکت ها در منزل در نقاط تهران به عوامل های مختلفی مانند جنس و ابعاد موکت، استفاده از انواع دستگاه ها و مواد های شوینده مختلف مورد استفاده و هزینه ایاب و ذهاب و تعمیرات موکت و رفع عیب های آن بستگی دارد.

انواع روش‌های شستشوی موکت

سه روش عمده برای شستشو موکت وجود دارد.

۱-شستشو ی موکت در محل با دستگاه بخار شور

که در این روش لکه های موکت باقی می ماند حتی سطح موکت هم تمیز نمی شود بیشتر از این دستگاه برای ضد عفونی استفاده می گردد.

۲ – شستشوی موکت با دستگاه پولیشر

در این روش با دستگاهی به نام پولیشر موکت شستشو داده می شود در واقع آب گرم، شامپو و مواد لکه بر استفاده می شود و با دستگاه برس کشیده شده، سپس با آب پاشی خود دستگاه کف ها از بین می رود این دستگاه می تواند لکه های عمیق را هم از بین ببرد.

 ۳- شستن موکت با قالیشویی

 شما می توانید با سپردن موکت به قالیشویی آن را شسته و تحویل بگیرید.
شما می‌توانید با کمک گرفتن از جوش‌شیرین کمک شایانی به لکه بری در موکت‌ ها بکنید این ماده هم لکه بری انجام می‌ دهد و میکروب‌ ها را حذف می‌ کند و بوی نامطبوع را نیز از بین می‌برد.
برای شستن موکت با این ماده باید آن را بر روی قسمت های مورد نظر بریزید.

انواع روش‌های شستشوی موکت

شستشو صحیح موکت در منزل

1- ابتدا با مخلوط کردن مقدار کمی ماده شوینده حدود دو قاشق غذا خوری ،و آب درون یک بطری اسپری شروع کنید و بدون تکان دادن بیش از حد مایع شوینده را در آب حل کنید.

2- جوش شیرین و نمک را روی محل که می خواهید تمیز کنید بریزید. اما از ضربه زدن به فرش بپرهیزید زیرا نمک و جوش شیرین به لایه های زیرین فرش نفوذ کرده.

3- مخلوط آب و مایع شوینده را به آرامی روی موکت اسپری کنید و اجاره دهید چند دقیقه بر روی موکت بماند.

4- با استفاده از فرچه موکت را در یک جهت فرچه بکشید. با این کار مو ها و پرز های موکت در یک سمت جمع می شوند و جمع آوری آن را راحت تر می کند.

5- حوله ها و یا لباس های کهنه رو روی موکت قرار دهید و فشار دهید تا رطوبت و آب اضافی خود را از دست بدهد.

6- بعد از خشک شدن نسبی موکت بطری اسپری را از آب شیر پر کنید و مجددا تمام سطح موکت را اسپری کنید.

7- دوباره حوله ها و پارچه ها را بر روی موکت قرار دهید و فشار دهید تا رطوبت اضافی خود را از دست بدهد.

8- این روش به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی قوی برای کودکان و حیوانات خانگی بی خطر است و علاوه بر این به دلیل استفاده از جوش شیرین و نمک موکت شما پس از شستشو به هیچ عنوان بوی نا مطبوعی نخواهد داشت.
روش دیگر شستن فرش یا موکت رد منزل استفاده از سرکه سفید است.
مواد مورد نیاز شامل: نصف فنجان سرکه سفید ،آب گرم و یک سطل می باشد.
ابتدا سرکه را در آب ولرم ریخته و هم میزنیم ،میزان محلولی که روی فرچه قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که موکت خیس نشود و فقط کمی مرطوب شود و سپس موکت را محلول تمیز کننده به خوبی بشویید.
بهتر است از اسپری استفاده کنیم به این ترتیب که آب و سرکه را با حالت اسپری روی فرش ریخته پس فرچه کشیدن سطل را با آب شیر پر کنید و یک پارچه یا حوله بدون پرز را به آب آغشته کرده و پس از لوله کردن آن را بر روی موکت بکشید و پس از آب کشی کامل موکت با استفاده از حوله مرطوب نوبت به خشک کردن موکت می رسد،برای خشک شدن سریع موکت می توانید از پنکه خانگی استفاده کنید.
اگر مقداری بو روی فرش باقی بماند بعد از خشک شدن این بو از بین میرود. در مواردی نادر برای پاک کردن لاک از روی فرش ممکن است از تینر استفاده شود در این حالت برای از بین بردن بوی تینر بهتر است از پودر صابون و آب ولرم استفاده کنیم یا از عصاره وانیل که بخشی از فرش که بو می دهد را می توان با حوله آغشته به موارد ذکر شده روی فرش کشید در این صورت بوی تینر روی فرش پس از خشک شدن تغییر خواهد کرد.

شستشو صحیح موکت در منزل

شستشو موکت در محیط های تجاری و اداری

فضا های اداری نسبت به منزل ها رفت و آمد بیشتری دارد و افراد بیشتری به آن جا مراجعه می کنند و در نتیجه موکتی که در این فضا ها مورد استفاده قرار می گیرد با موکت منازل متفاوت است.
از آن جایی که هتل ها و محیط های اداری و تجاری دارای رفت و آمد زیاد هستند و بر روی آن ها ممکن است لوازم و تجهیزاتی باشد شستشو آن ها کمی دشوار تر است در این حالت بهترین گزینه استفاده از بخارشوی است.
اگر دسترسی به بخار شوی نداریم بهتر است از معتبرترین و نزدیکترین قالیشویی کمک بگیریم.
اگر اصرار به این است که این موکت ها توسط خودمان شسته شود.
به این صورت که مواد شوینده بر روی این موکت ها ریخته می شود  و سپس به وسیله برس مخصوص که بر روی موکت کشیده می شود آلودگی های موکت گرفته می شود و از عمق الیاف آن پاک و سپس آب های کثیف را از روی موکت با دستگاه مخصوص بر می دارند.
از ویژگی های خوب شستشوی موکت ها در محل به خشک شدن سریع موکت ها می توان اشاره کرد.

شستشو موکت در محیط های تجاری و اداری

شستن موکت چسبیده به زمین

همانطور که از نامش پیداست از زمین جدا نمی شود و نیازمند نیروی شستشویی است که به محل شما بیاید.
از این موکت ها در سالن های بزرگ چون هتل ها و خانه ها، پله ها و …استفاده می شود.
شاید شما هم به این فکر باشید که چگونه موکت منزلتان که به زمین چسبیده است را تمیز کنید و بشویید این کار نیازمند تماس با قالیشویی می باشد که با اعزام نیرو به محل شما موکت را در دو مرحله شستشو می دهند.

مرحله اول : در این مرحله شستشو با دستگاه های مخصوص صورت می گیرد که این دستگاه دارای پولیشری سایز بزرگ و نرم و دارای مخزن آب گرم، شامپو و مواد لکه بر  می باشد بعد از روشن کردن دستگاه شامپو و مواد به سطح موکت اسپری می شوند و پولیشر به حرکت در میاید و تمام سطح موکت را تمیز شستشو می دهد.

۲- مرحله دوم: در مرحله بعد خشک کردن موکت است که باید با جاروبرقی های صنعتی یا همان دستگاه های مخصوص انجام گیرد.
قدرت مکندگی این دستگاه ها سبب می شود تمام آب و مایعات موجود روی موکت ریخته شده جمع شود و حتی پرز هایی که از قبل وجود داشته هم از بین برود.
روشی مناسب و کار آمد برای موکت های است که از زمین جدا نمی شوند.

شستن موکت چسبیده به زمین

نکات مهم برای شستشو

پیش از شستشو موکت ابتدا باید موارد زیر را رعایت کرد.

1- با استفاده از جارو برقی همه گرد و غبار ها و زباله های ریز را از روی موکت جمع آوری کنیم.

2- بهتر است قبل از کاری لکه های روی موکت را پاک کرده. از بین بردن لکه ها قبل از شستشو موکت کار شستن موکت ها را آسان تر می کند.
برای این کار ابتدا باید نوع لکه ها شناسایی کرد زیرا هر لکه ای با یک ماده مخصوص از بین می رود. چون بعد از گذشت زمان لکه ثابت می شود و پاک کردن آن بسیار سخت و زمان بر است.

3- بهتر است جهت شستشو موکت از آب ولرم یا سرد استفاده کنید زیرا آب گرم باعث از بین رفتن حالت طبیعی موکت می شود.

4- مواد شوینده استفاده شده برای شستشو موکت باید مواد خنثی باشد و از مواد شیمیایی قلیایی استفاده نکنید.
مثلا از پودر دستی حل شده استفاده کنید. همچنین استفاده از صابون و مایع طرف شویی نیز گزینه های مناسبی هستند.

5- برای خشک کردن موکت ها آن ها را زیر نور شدید آفتاب قرار ندهید زیرا باعث آسیب دیدن بافت و الیاف موکت می شود.
هرگز بعد از شستشو موکت آن را بالای بخاری و رادیاتور و هر نوع وسایل گرمایشی خشک نکنید و آن را بر روی طناب آویزان نکنید.
در هنگام خیس کردن دقت کنید که آب به کف موکت نرسد زیرا رسیدن آب به کف موکت خشک کردن آن را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

نکات مهم برای شستشو

خدمات موکت شویی

موکت شویی ها موظف هستند ابتدا فردی را برای دیدن جنس موکت  و مشاوره به منزل شما بفرستند و یا تلفنی این کار را انجام دهند تا متوجه شوند شما موکت شویی در محل می خواهید و یا در قالیشویی؟
موکت شویی می تواند شبانه روزی بوده و در ۲۴ ساعت روز در حال خدمات رسانی باشد.

خدمات موکت شویی

بله ممکن است نیاز به چند مرتبه شستشو باشد اما در نهایت تمامی یا ۹۰ درصد لکه ها ناپدید می شوند.

جنس ، نوع و شرایط موکت انتخاب می کند که چه شوینده ای و چه مقدار شوینده برای شستشوی موکت مناسب و لازم است.

زمانی که جنس موکت حساس است و تنها نیازمند مواد نانو برای شستشو می باشد.

موکت جنس حساسی دارد و معمولا ابعاد آن بزرگ است اگر آب در موکت باقی بماند بوی نامطبوعی می گیرد همچنین اگر از مواد مناسبی برای شستشو استفاده نشود به الیاف موکت آسیب می رسد.

با دستگاه پولیشر در محلی که آب و مواد شوینده درون خود قرار می دهد و با برسی که دارد سبب تمیز شدن موکت می شود.

الیاف مورد استفاده در موکت های اداری، مسکونی، هتلی و … دارای مزایا و معایب خاصی است.
بعضی از آن ها برای مکان های است که رفت و آمد آنچنانی وجود ندارد و برخی مناسب برای مکان های پرتردد هستند بعضی از آن ها بسیار راحت تمیز می شوند و بعضی شستشوی سختی پیش رو دارند.

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »