راهنمای استفاده از بخارشوی برای فرش

بخارشوی ها، یکی از محبوب ترین دستگاه های نظافتی هستند، که استفاده از آن ها در سرتاسر دنیا مشاهده می شود.
به کار گیری بخارشوی ها برای نظافت مکان های گوناگون بسیار مناسب بوده و در حین استفاده از این وسیله معمولاً هیچ آسیبی ایجاد نمی شود.
امروزه شما می توانید انواع  این دستگاه بخار را مشاهده کنید که هر یک از آن ها با قابلیت های مختلف به فروش می رسند.
دستگاه بخار برای نظافت انواع فرش، مبلمان و سرامیک گاز فر و حتی یخچال کاربرد دارند، همچنین نحوه استفاده از این دستگاه بسیار راحت می باشد، به گونه ای که همه افراد می توانند با مشاهده چند ویدیو آموزشی و یا مطالعه بروشور دستگاه چگونگی کار کردن با آن را آموزش ببینند.

دستگاه بخار شور عملکردی همانند اتوی بخار دارد، اما تفاوت اصلی این دو دستگاه در شکل و کاربردهای آن می باشد، برای آشنایی بیشتر در رابطه با دستگاه بخار شوی و نحوه بکارگیری آن به مطالعه مطالب زیر بپردازید.

راهنمای استفاده از بخارشوی برای فرش

نکات قبل از استفاده از بخارشوی برای فرش

 همان طور که می دانید فرش ها جزء وسایلی هستند که، استفاده از آن در هر منزل و هر مکانی به چشم می خورد، با گذشت زمان و استفاده های مکرر از فرش ها، نیاز به پاکیزگی و نظافت آن خواهید داشت.
امروزه روش ها و دستگاه های گوناگونی برای شستشو و نظافت فرش ها وجود دارد.
شستشوی فرش ها به روش اصولی و با توجه به نکات تعیین شده از اهمیت زیادی برخوردار است، همانطور که می دانید امروزه اکثر فرش ها چه ماشینی چه دستبافت و چه ابریشمی از قیمت بالایی برخوردار هستند و بروز آسیب در ساختار آن ها خسارت های زیادی را برایتان ایجاد خواهد کرد، برخی از این آسیب ها در حین شستشوی نادرست فرش ایجاد می شود، به همین دلیل توصیه می‌شود تا در حین شستشوی این وسایل نکات مربوطه را مورد توجه قرار داده و از فرش های خود محافظت کنید.
امروزه یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای شستشوی فرش ها دستگاه بخار می باشد، این دستگاه قابلیت نظافت و پاکیزگی انواع فرش را دارد، عملکرد این دستگاه به گونه ای است که آب در مخازن بخار آن گرم می شود، این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می کند که آب به نقطه جوش خود برسد، با رسیدن به نقطه جوش آب بخار می شود،سپس این بخار از تفنگی دستگاه خارج می شود، البته شدت خارج شدن این بخار در دستگاه های گوناگون متفاوت بوده و قابل تنظیم می باشد.
 برای نظافت فرش ها با استفاده از دستگاه بخار توصیه می شود،قبل از آغاز این فرایند ابتدا فرش خود را جارو بکشید، بهتر است فرش شما کاملاً خشک باشد.
چنانچه قصد شستشوی فرش دستبافت خود با استفاده از دستگاه بخار و دارید، بهتر است دستگاه را در درجه های کمتر تنظیم کرده و این فرایند را انجام دهید، توجه داشته باشید که برای حفظ سلامت دستگاه مدت زمان طولانی با آن کار نکنید.

نکات قبل از استفاده از بخارشوی برای فرش

نحوه شستن فرش با بخارشوی خانگی

توجه داشته باشید که در هنگام شستشوی فرش با دستگاه بخارشوی باید قابلیت های دستگاه را در نظر بگیرید.
از دستگاه های بخار تنها برای نظافت سرامیک ها دیواره ها و کف زمین کاربرد دارد و شما نمی توانید از آن ها برای شستشوی فرش استفاده کنید، معمولاً دستگاه‌های بخاری که برای نظافت فرش مبلمان و پرده در بازار وجود دارند، از قیمت بیشتری برخوردار هستند.
چنانچه شما یک دستگاه بخار شوی ساده و کوچک دارید بهتر است، از آن برای شستشو و نظافت تمامی قسمت های فرش خود استفاده نکنید، این دستگاه‌های بخارشوی کوچک تنها برای از بین بردن لکه ها و آلودگی های سطحی کاربرد دارند و در صورت کار کشیدن بیشتر از حد از این دستگاه ها باعث خرابی آن خواهید شد.
معمولاً هزینه های تعمیر دستگاه بخارشوی بسیار زیاد می باشد، همچنین پس از تعمیر احتمال خراب شدن مجدد آن وجود دارد.

در حال حاضر در بسیاری از شرکت های شستشوی فرش، نیز پس از اجرای کلیه مراحل نظافت در نهایت فرش ها را با استفاده از دستگاه، بخارشوی می‌کنند، این فرآیند به علت افزایش درجه پاکیزگی و از بین بردن کلیه میکروب ها و باکتری ها در ساختار فرش انجام می شود.

برای شستشوی فرش با استفاده از دستگاه بخار، بهتر است سایر وسایل اضافه از روی فرش مانند، مبل و میز را بردارید، تا در حین حرکت دستگاه بر روی فرش به این وسایل برخورد نکند.

پس از آن فرش خود را با استفاده از جارو های برقی و یا دستی به صورت کامل جارو بکشید، همانطور که در قسمت های قبل هم گفتیم کاربرد اصلی دستگاه بخارشوی، نظافت فرش و از بین بردن لکه ها می باشد، اما این دستگاه قابلیت دفع ذرات ریز روی فرش را ندارد، به همین دلیل جارو کشیدن، در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است.

دستگاه بخارشوی را با توجه به گنجایش آن با آب پر کنید، بسیاری از افراد در حین استفاده از این دستگاه علاوه بر آب مواد شوینده نیز در داخل آن می ریزند، اما توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است سبب آسیب رسیدن به دستگاه بخار شما شود،به همین دلیل سعی کنید تا در این میان فقط از آب استفاده کنید بعد از وصل کردن دستگاه به برق مدت زمانی را برای گرم شدن آب صبر کنید، نقطه جوش آب ۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد، بعد از رسیدن به این دما بخار تولید شده قابل استفاده است، پس از آن می توانید فرآیند پاکیزگی فرش های خود را آغاز کنید، دستگاه بخار را قسمت های مختلف فرش خود بکشید.
بعد از انجام این فرایند معمولاً فرش شما مرطوب می باشد، به همین دلیل از رفت و آمد و نشستن روی آن خودداری کنید و اجازه دهید فرش کاملاً خشک شود، توجه داشته باشید که استفاده از فرش خیس می تواند به صورت مجدد ان را الوده کند.

برای نتیجه گیری بهتر و پاکیزگی بیشتر فرش خود می توانید، این فرآیند را طی چند مرحله تکرار کنید.
امروزه نمونه های پیشرفته تری از دستگاه بخار دارای یک مخزن مخصوص برای شوینده نیز هستند، که قیمت این نوع دستگاه بیشتر می‌باشد، همچنین کیفیت پاکیزگی فرش طی استفاده از ان افزایش خواهد یافت.
در هنگام نظافت فرش با استفاده از دستگاه بخار به صورت مکرر مخزن آب آن را بررسی کنید، همچنین توجه داشته باشید که تنظیم فشار بخار در حدود استانداد بسیار مهم می باشد.

نحوه شستن فرش با بخارشوی خانگی

ترفندهای خشک شدن سریع فرش بعد از استفاده از بخارشوی

 همانطور که در بخش قبل هم گفتیم پس از استفاده از دستگاه بخار شوی، درصدی رطوبت در فرش شما باقی می ماند، برای خارج کردن این رطوبت می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

 اول این که می توانید درها و پنجره‌های منزل خود را باز بگزارید، جریان یافتن هوا در این بخش باعث خشک شدن سریع تر فرش می شود.

 اگر در فصل تابستان هستید، می توانید با روشن کردن وسایل سرمایشی خشک شدن فرش های خود پس از بخارشوی کردن را تسریع کنید.
امروزه دستگاه‌های ویژه‌ای برای مکیدن آب و رطوبت وجود دارد، چنانچه از این دستگاه استفاده می کنید، خشک شدن فرش شما در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام خواهد شد، این دستگاه ها قابلیت خشک کردن پرده و مبلمان را نیز دارند و شما می توانید برای انواع فرش از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید از یک دستگاه رطوبت گیر، نیز برای خشک شدن فرش های خود استفاده کنید، برای نتیجه گیری بهتر می توانید دستگاه را در بیشترین درجه آن قرار دهید.

 یکی دیگر از روش ها برای خشک شدن سریع تر فرش پس از بخارشوی کردن، استفاده از سشوار می باشد البته این فرآیند بسیار وقت‌گیر خواهد بود، توجه داشته باشید که در این میان فاصله دستگاه سشوار بافرش را حفظ کنید، همچنین آن را در درجه مناسبی قرار دهید، شما می توانید از یک پارچه نخی و یک اتو هم استفاده کنید.
برای این کار پارچه را روی فرش خود پهن کنید سپس روی آن را اتو بکشید، این کار باعث خشک شدن فرش های شما خواهد شد، توجه داشته باشید که اتو را به صورت مستقیم روی فرش خود قرار ندهید همچنین آن را در دمای مناسبی تنظیم کنید.

خشک فرش پس از استفاده از دستگاه بخارشوی بسیار مهم است، به همین دلیل این فرآیند را جدی بگیرید، در صورتی که فرش های خود را به صورت خیس استفاده کنید، احتمال کپک زدن آن وجود دارد.

اگر از این دستگاه برای نظافت پرده و مبلمان خود نیست استفاده کرده‌اید، برای خشک کردن آن ها نیز می‌توانید از روش‌های نامبرده شده استفاده کنید.

ترفندهای خشک شدن سریع فرش بعد از استفاده از بخارشوی

مزایای استفاده از بخار شوی فرش

امروزه استفاده از بخار شوی فرش مورد توجه اکثریت قرار گرفته است و هم چنین خرید این دستگاه با توجه به بیشتر شدن محبوبیت مردم افزایش یافته است.
این دستگاه مزیت های خاص خود را دارد که برای تمیز کردن فرش و حتی سطوح مختلف در منزل مورد استفاده قرار می گیرد. در ارتباط با مزیت های این بخار شو باید گفت که مواد شیمیایی و الودگی ها و گرد و غبار هایی که روی فرش است را تمیز می کند حتی اگر این الودگی و کثیفی ها عمقی باشد و با دست و مواد شوینده تمیز نشود این دستگاه بخار شو می تواند از بین ببرد.
این بخار شو با ایجاد بخار به عمق فرش و موکت می تواند نفوذ کند که همین باعث تمیزی فرش می شود و چون چند بار روی فرش کشیده نمی شود و سفت هم کشیده نمی شود همین باعث می شود اسیبی به فرش و موکت وارد نشود و طول عمر فرش نیز افزایش یابد.
هم چنین بخار شو علاوه بر تمیزی فرش ها برای مبل ها و سطوح و پرده و … استفاده شود.

مزایای استفاده از بخار شوی فرش

نکات استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فرش

از جمله نکاتی که لازم است به آن توجه شود این است که در هنگام استفاده از بخار شو نباید دستگاه در جای خیس گذاشته شود تا فرش را کامل تمیز کند و هم چنین در هنگام استفاده از بخار شو در هوا و محیط رطوبتی نباید باشد چرا که عملکرد خود دستگاه را نیز مختل می کند  و هوای سرد هم می تواند روی عملکرد دستگاه نیز اثر گذار باشد.
وقتی از این دستگاه استفاده می شود حتما پس از هر بار نخزن که دارای کف و کثیفی است به خوبی شسته شود چرا که تمامی این مواردی که ذکر شد می تواند روی عنلکرد دستگاه و تمیزی ان تاثیر گذار باشد.
محلولی که می توان توان دستگاه را در جهت تمیزی بیشتر کند سرکه است که از جمله تاثیر گذار ترین محلول از جهت تمیزی و ضد عفونی است که می توان به جای استفاده از شوینده ها از سرکه استفاده کرد و علاوه بر این که هیچ اسیبی به دستگاه بخار شو وارد نمی کند به فرش و موکت و سطوح دیگر هم اسیب نمی رساند و بر عکس کامل تمیز هم می شود.
در این روش استفاده از سرکه لازم است که مقداری اب و سرکه را داخل مخزن بخار شو ریخته و اب هم باید داغ باشد و کار را اغاز کنید. سرکه دارای بو است و ممکن است فضا بو بگیرد که هیچ مشکلی نبوده و بعد چند ساعت این بو هم می رود.
استفاده از سرکه به جای مواد شوینده جز روش های رایج و متداول و البته محبوب است که امروزه بیشتر افراد از ان استفاده می کنند و هم چنین از نظر هزینه ای هم مقرون به صرفه است.
البته در استفاده از بخار شو باید نکات ایمنی هم رعایت شود که این نکات این است که اگر بخار شو در حین استفاده و یا اتمام استفاده گرم و داغ شود اصلا نباید در مخزنش را باز کرد و حتما در حین استفاده به صورت هر نیم ساعت دستگاه را خاموش کرده و استراحت داده شود و دو باره بعد از نیم ساعت اب داخل مخزن ریخته و شروع به استفاده کنید چرا که این کار باعث می شود تا دستگاه در مدت طولاتی استفاده اسیبی به ان وارد نشود و عمر دستگاه به قول گفتنی طولانی باشد و مدل زمان بیشتری بتوان از دستگاه استفاده کرد.
هم چنین دستگاه های بخار شو به علت بخار و حرارتی که دارند می توانند هر گونه الودگی و کپک و قارچی هم که ممکن است در فرش وجود داشته باشند را از بین ببرند که جز نکات مثبت و کاربردی این دستگاه باشد.
در ارتباط با تماس کودکان با دستگاه لازم به ذکر است که در حین استفاده از بخار شو به علت داغ شدن آن نباید در دسترس کودکان باشد و در هنگام استفاده باید از کودکان دور باشد.

نکات استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فرش

ترفند های خشک شدن سریع فرش پس از بخار شویی

از جمله ترفند ها برای خشک کردن فرش این است که باید رطوبت فرش را بگیریم که می توانیم توسط جارو برقی رطوبت را گرفت.
امروزه جارو برقی های دو کاره وجود دارد گه مکش بیش تر نسبت به جارو برقی های دیگر دارد که مورد استفاده قرار می گیرد و البته در قالی شویی ها هم این کار استفاده می شود البته لازم به ذکر است که جارو برقی های معمولی برای این کار مناسب نیستند و حتی ممکن است بسوزند و تنها جارو برقی های که چند کاره و دو کاره هستند مناسب این کار هستند.
جریان هوا هم می تواند پس از چند ساعت رطوبت فرش را بگیرد که این کار جز ساده ترین کار هاست و امکان اجرا در تمامی منازل و مکان ها را دارد که در صورت باز کردن در و پنجره ها امکان ورود و خرج اب را دارد.
ترفند بعدی استفاده از جوش شیرین است که می تواند رطوبت فرش را بگیرد  که مقداری از ان را در جایی که رطوبت وجو دارد ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه می دهیم تا عملکرد خود را تاثیر دهد و پس از اتمام نیم ساعت توسط جارو برقی جوش شیرین ها پاک کرده و دیگر از بوی بد و رطوبت خبری نیست.بهتر است کار را به کاردان سپرده و فرش های خود را به قالیشویی معتبر بسپاریم.

ترفند های خشک شدن سریع فرش بعد از بخارشوی (1)

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »