رنگ پس دادن فرش دستباف

رنگ پس دادن فرش دستباف

رنگ پس دادن فرش های دستباف باید جدی گرفته شود چرا که به علت داشتن کیفیت های مختلف فرش هایی که رنگ مشکی ، سرمه ای ، لاکی دارند بیشتر در معرض این آسیب جدی قرار می گیرند.
برای تشخیص رنگ پس دادن فرش می توانیم  دستمالی که با آب ولرم مرطوب شده را روی قسمتی از فرش بگذاریم اگه بعد از چند دقیقه دستمال رنگی شود می توان فهمید که فرش رنگ پس می دهد و برای شست و شوی آن باید نکاتی را رعایت کنیم تا آسیبی به آن وارد نشود.
پس این نکته را توجه کنیم که قبل از شستن فرش دستبافی که رنگ پس می دهد نباید  آن را خیس کرد.
پس از شست و شو نوبت به خشک کردن فرش های دستباف می رسد که اصلا نباید فرش را لوله کرد و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار  داد، و این را هم به یاد داشته باشید که بعد از پهن کردن جهت خشک شدن نباید روی آن آب ریخت چرا که باعث زردی ریشه می شود.
از دستگاه های حرارتی و گرم کننده به منظور خشک کردن فرش های دستباف به هیج وجه استفاده نشود چرا که آسیب جدی وارد می کند.
بهترین مواد شوینده مناسب فرش های دستباف که باید مواد خنثی باشند می تواند همان شامپو فرش، پودر صابون و پودر شست و شوی دستی باشدکه آسیبی هم به فرش وارد نمی کند.

مواد مناسب برای از بین بردن رنگ پس دادن قالی
در حین شستو شو هم باید حواسمان به رنگ پس دادن یا ندادن فرش باشد که برای جلوگیری از رنگ دادن باید پس از پرزگیری با دستمال مرطوب فرش به مدت ۱ ساعت همان حالت روی زمین رها باشد.
هم چنین آب باید مانند دوش روی فرش ریخته شود.
باید این را هم بداینم که فرش دستباف اگر ریسه ها یا چله هایش از پشم و ابریشم باشد پس از شست و شو از کیفیت آن کم می شود.
نکته ی دیگر که باید به آن در هنگام شستن  توجه شود این است که برای اینکه آب آضافی به راحتی از فرش دستباف خارج شود باید آن را روی سطح سخت و کمی شیب دار بگذاریم تا آبی در زیر فرش نماند و روند خشک شدن به راحتی و بدون آسیب طی شود.
هم چنین درجه حرارت آب را باید حتما چک کنیم چرا که به علت حساس بودن بافت فرش های دستباف باید از آب ولرم استفاده شود چرا که آب داغ می تواند رنگ فرش را از بین ببرد.

دلایل رنگ پس دادن قالی و جلوگیری از رنگ پس دادن قالی

پس از تمام شدن شستشو ، اگر فرش را لوله کنید باعث پخش رنگ می شود. و در آخر زمانی که آب از آن خارج شد آن را از پشت زیر نور خورشید قرار دهید تا به این صورت خشک شود.
زمانی که فرش خشک شد، فرش را پهن کرده و با استفاده از برس فرش خواب فرش را به حالت اول خود برگردانید.
اما توصیه می شود فرش های ابریشمی را به دلیل حساسیت زیاد آن در شستشو به قالیشویی بسپارید‌.
برای از بین بردن لکه هم می توان از محلول ۲۰ درصد وایتکس و آب و کمی پودر لباسشویی استفاده کرد. پس این مورد باعث پخش رنگ در فرش می شود.
مواد شوینده مصرف برای شستن فرش ها بستگی به نوع فرش و کیفیت کار قالیشویی دارد. این مواد شامل سدیم، کلر، آب ژاول، پودر رختشویی و شامپو فرش و… است.

دلایل رنگ پس دادن قالی
انتخاب مواد شوینده مناسب نقش مهمی در تمیزی فرش و درخشندگی آن را دارد.
به عنوان مثال برای رنگ طراحی از روی فرش از هیدروسولفیت سدیم استفاده کنید. همچنین سود سوزآور روی الیاف ای مثل پنبه، پشم و ابریشم بسیار کارایی دارد.
هم چنین یکی دیگر از دلایلی باعث رنگ پس دادن فرش می شود مواد شوینده های نامناسب است که اگر استفاده شود می تواند قالی را خراب کرده و باعث رنگ دهی و رنگ پس دادن فرش شود این هم یکی دیگر از نکات بود که باید رعایت شود.
هم چنین شست و شوی فرش با آب و تاید نیز جزء یکی از روشهای قدیمی قالیشویی است که ایجاد زردآب می کند و دلیل این ، شست و شوی ناکافی قالیشویی است و البته باعث رنگ پس دادن قالی و فرش هم می شود.
یکی از بهترین مواد شوینده که در بهترین قالیشویی استفاده می شود، شامپو تگزافون آلمان است. این شامپو فرش ها برای هرنوع فرش و هم سطوح مختلف به طور اختصاصی تهیه و تولید می‌شوند و شامل انواع مختلفی هستند. در قالیشویی های پیشرفته همچنین از مواد نانو نیز استفاده می‌شود که این محلول ها با داشتن ۱۳ آنزیم، فرش را درخشنده و سخت ترین لکه ها را از بین می برند.
چون فرش های دستباف از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار هستند از شامپو فرش های با کیفیت و همچنین موادی که تثبیت رنگ را تضمین می‌کند استفاده می کنند.
رنگ دویدگی در فرش های دستباف توسط ماده هیدروسولفیت برطرف میشود.
با رعایت یکسری قواعد و اصل های خاص که مخصوص شست و شوی فرش های است می توان کیفیت و شکل و فرم اولیه ی فرش را حفظ کرد و فرش فرم خود را از دست ندهد و خصوصیات ساختمانی خود را کاملا حفظ کند.

جلوگیری از رنگ پس دادن فرش

اصلاح تخصصی رنگ قالی

برای اصلاح رنگ پس دادن قالی می توان از یک سوم ماست که با کمی آب مخلوط شده و رقیق شده استفاده کرد که پس از این که چند ساعتی از مخاوط ماست و آب گذشت توسط قلم مخصوص به قسمت های رنگ پس داده گذاشته و سپس به خوبی پخش می کنیم بعد از انجام این کار احتیاج داریم به سشوار که با سشوار کمی حرارت می دهیم و وقتی کمی ماست سفت تر شد روی قالی توسط سنگ پا می کشیم.
پس از ساییدن سنگ پا به فرش در انتها نتیجه ی کار را نیز مشاهده می کنیم و می بینیم که بسیار تغییر کرده و تمیز شده.
یکی دیگر از روش ها شوینده هایی که می توانند برای این کار تهیه کنند شامل: دو قاشق غذاخوری شوینده معمولی، یک قاشق غذاخوری نرم کننده ، یک دوم قاشق غذاخوری شوینده اکسیژنی ، ۴ لیتر آب داغ است.

اصلاح تخصصی رنگ قالی
کدام مواد را با هم مخلوط کرده سپس آب داغ را به آرامی به مواد اضافه کنید. 
استفاده از محلول آمونیاک، این محلول برای بین بردن لکه های سخت استفاده می شود که طرز تهیه آن به صورت زیر است.

رفع زردی فرش پس از شست و شو

هم چنین شست و شوی فرش با آب و تاید نیز جزء یکی از روشهای قدیمی قالیشویی است که ایجاد زردآب می کند و دلیل این، شست و شوی ناکافی قالیشویی است و البته باعث رنگ پس دادن قالی و فرش هم می شود.
اگر فرش زردی به خود گرفت پس از شست و شو می توان از یک سری محلول ها جهت تمیزی فرش استفاده کرد که شامل محلول سرکه، آب،نمک و جوش شیرین و شوینده هایی که خاصیت اسیدی پایینی دارند.
برای شستن این فرش در خانه به دلیل اینکه فرش از حساسیت بالایی برخوردار است باید از شوینده مناسبی استفاده کنیم.
به عنوان مثال می توانیم با مخلوط کردن شامپو فرش، جوش شیرین یا سرکه یک ماده شوینده مناسب درست کنیم.
همیشه باید از شست و شو از ثابت بودن رنگ فرش مطمئن شویم زیرا اگر رنگ فرش شما ثابت نباشد پس از شستن فرش ، شاهد کمرنگی و محو شدن آن می‌شوید.
پس قبل از هرکاری محلول تهیه کرده را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید و از ثابت بودن رنگ فرش خود مطمئن شوید.
حال،محلول شوینده تهیه شده را به همراه آب سرد روی فرش بریزید و با استفاده از یک فرچه نرم فرش را بشویید.
توجه داشته باشید که جهت شستن و ساییدن و جریان آب باید در جهت پرز ها و الیاف فرش باشد.
هم چنین می توان به قالی شویی ها هم این کار را سپرد چرا که آن ها مجهز تر بوده و کار را به نحوه احسن انجام می دهند.

رفع زردی فرش پس از شست و شو

آب و تاید باعث زرد شدن فرش پس از شست و شو می شود.

می توانیم به قالی شویی بسپاریم و یا از روش خانگی استفاده از ماست و سشوار و سنگ پا استفاده کرد.

تگزافون آلمانی جز بهترین شوینده ها می باشد.

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »