بهترین روش شست و شوی فرش ماشینی

روش های مختلفی برای شست و شوی فرش ها وجود دارد اما مناسب ترین روش برای شستن فرش ها سپردن آن ها به قالی شویی است بخصوص فرش های دستباف که بهتر است در منزل شسته نشوند و به قالی شویی برده شوند.

بهترین روش شست و شوی فرش ماشینی
هم چنین مواد احیا کننده و قلیایی در جهت شستن فرش های ماشینی به کار می روند که در مقاله حاضر به آن ها می پردازیم.

بهترین روش شست و شوی فرش های ماشینی چیست؟

1- مواد شوینده

مواد شوینده مصرفی در شستن فرش های ماشینی از مهم ترین وسایل برای شستن فرش می باشند.  
مواد شوینده در صورتی که به لا به لای فرش در هنگام شست و شو نفوذ کنند یعنی خاصیت انحلال بالا ندارند، پس از مهم ترین نکات استفاده از مواد شوینده با انحلال بالا است تا آسیبی به فرش نرسد.
هم چنین از مواد شوینده ای که خنثی است یعنی خاصیت اسیدی و بازی آن در تعادل است باید استفاده شود که البته  بیشتر مواد شوینده قالی ها خاصیت قلیایی دارند.
با توجه به تار پود ها در فرش های ماشینی متفاوت، مواد های شوینده ی متفاوتی هم استفاده می شود مانند تاید و یا شامپو فرش، معمولا از شامپو برای شستن فرش های ماشینی استفاده می شود که اول نوعی ماده ی شیمیایی کفی را روی فرش می ریزند و سپس کف را با استفاده از برس های گرد موتوری روی فرش مالیده و پخش می کنند.

2- مواد احیا کننده

از این مواد جهت از بین بردن رنگ در فرش های ماشینی استفاده می شود، که هیدرو سولفیت سدیم نمونه ای برای این کار است که مورد استفاده قرار می گیرد چرا که  باعث می شود با از بین بردن پیوند دی سولفیدی، الیاف پشمی فرش کم رنگ شود.
به همین علت هنگام شستن قالی از اسید استیک به جهت خنثی کردن محیط در هنگام استفاده از مواد احیا کننده باید استفاده شود و یا اینکه اگر این اسید در دسترس نبود می توان مدت زمان شست و شو و آبکشی فرش را افزایش داد تا این ماده کاملا  از الیاف فرش خارج شود.
مواد قلیایی ، مواد قلیایی هنگامی که وارد واکنش های شیمیایی در زمان و دمای و هم چنین غلظت زیاد شوند باعث آسیب رساندن به بافت فرش می شوند.  
سود سوز آور از جمله مواد قلیایی مهم است که در شست و شوی فرش استفاده می شود و لازم به ذکر است که برای شست و شوی فرش غلظت و دمای مواد قلیایی مرتبا باید کنترل شود.
لازم به ذکر است که مواد شوینده ای هستند که ممکن است منجر به از بین رفتن رنگ فرش ماشینی و کاهش عمر فرش شوند که مواد سفید کننده و مواد شوینده ی اسیدی و قلیایی از جمله این مواد هستند.

3- نحوه شستشو

در حین شستشو هم باید به رنگ پس دادن یا ندادن فرش های ماشینی دقت کنیم.
که برای جلوگیری از رنگ دادن باید پس از پرزگیری با دستمال مرطوب فرش به مدت ۱ ساعت همان حالت روی زمین رها باشد.
هم چنین آب باید مانند دوش روی فرش ریخته شود.
باید این را هم بدانیم که فرش ماشینی اگر ریسه ها یا چله هایش از پشم و ابریشم باشد پس از شست و شو از کیفیت آن کم می شود.

4- خشک کردن فرش

پس از شست و شو نوبت به خشک کردن فرش های ماشینی می رسد که اصلا نباید فرش را لوله کرد و اصلا در مقابل نور مستقیم خورشید نباید قرار بگیرد و در فضای آزاد باید گذاشته شود و این را هم به یاد داشته باشید که بعد از پهن کردن جهت خشک شدن نباید روی آن آب ریخت چرا که باعث زردی ریشه و چله های فرش می شود.
از دستگاه های حرارتی و گرم کننده به منظور خشک کردن فرش های دستباف به هیج وجه استفاده نشود چرا که آسیب جدی وارد می کند.
با رعایت همین چند نکات ساده می توان فرش های ماشینی را به راحتی شست و شو داد بدون هیچ گونه اسیب.

نکات کلیدی برای شست و شوی فرش و موکت

در ارتباط با شستن فرش های ماشینی و به طور کلی فرش ها و موکت ها باید نکاتی رعایت شود تا مشکلی ایجاد نشود از جمله این نکات شامل :
– اگر فرش از قبل در جای مرطوب قرار گرفته باشد ممکن است در حین شستن آن دچار آسیب شود.
بهتر است قبل از شستشوی فرش از نظر مرطوب بودن و یا فاسد شدن بخشی از تار و پود آن را چک کنیم.
– اگر از شامپو فرش استفاده شود حتما قبل آن فرش به طور کامل جارو شود تا گرد و غبار روی آن نماند.
– هم چنین استفاده از مواد شوینده ی نا مناسب و عدم پاک کردن گرد و غبار و خشک نکردن کامل فرش و آبکشی پس از خشک شدن فرش می تواند باعث زرد شدن فرش بعد از شست و شو شود.

نکات کلیدی برای شست و شوی فرش و موکت

شستن فرش های ماشینی با رعایت اصول

با رعایت یکسری قواعد و اصل های خاص که مخصوص شست و شوی فرش های ماشینی است می توان کیفیت و شکل و فرم اولیه ی فرش را حفظ کرد و فرش فرم خود را از دست ندهد و خصوصیات ساختمانی خود را کاملا حفظ کند.
پس رعایت این اصول از اهمیت زیادی برخوردار است.
رعایت مسائل اصولی که باید انجام شود باید در ارتباط با مسائلی از جمله همان قدر که شست و شوی زیاد فرش موجب آسیب فرش می شود، می توان گفت که مورد استفاده قرار دادن شامپو به مقدار زیاد در شست و شوی فرش هم سبب خرابی آن می شود.
چرا که این کار باعث به هم خوردن بافت رنگی و تضعیف بافت فرش می شود پس لازم است که برای انجام این کار از اشخاص با تجربه کمک گرفته شود باشد.
هم چنین اگر فرش بیش از اندازه ی نیاز خیس شود می تواند باعث آسیب شود چرا که با این کار بافت های رنگی فرش بهم ریخته می شوند.
و حتی فرش هایی هم هستند که پس از خیس خوردن زیاد از ابعادشان کاسته شده و کوچک می شوند.
پس استفاده ی به اندازه از آب هنگام شستن فرش نقش مهمی را ایفا می کند تا آسیبی به فرش نرسد.

شستن فرش های ماشینی با رعایت اصول

نحوه ی شست و شوی فرش و موکت در خانه

در اولین مرحله غبار گیری فرش اهمیت زیادی دارد چرا که در مدت طولانی این گرد و غبار ممکن است تبدیل به لکه های سیاه روی فرش بشود البته این غبار گیری تنها در قبل از شستن فرش محدود نمی شود بلکه باید در طول زمان این کار مکرر انجام شود چرا که عدم غبار گیری موجب رشد برخی حشرات و در نهایت پوسیدگی فرش شود پس در سال ۲ تا ۳ بار انجام این کار الزامی است تا فرش از بین نرود.
این غبار گیری به دو صورت معمولی و مکانیکی صورت میگیرد.
در روش معمولی فرش را در محلی آویزان کرده و به وسیله ی چوب به پشت فرش میزنیم البته ضربات نباید انقدر محکم باشد که به فرش صدمه وارد کند.
از کوبیدن فرش به زمین باید خودداری شود.
بعد از اتمام آن با جارویی روی فرش می کشیم تا ذرات گرد و غبار کامل پاک شود البته اینجا هم باید مواظب بود تا الیاف فرش از هم جدا نشود.
در روش مکانیکی هم در کارخانه  و قالیشویی انجام می شود و توسط دستگاه های ضربه زنی مکانیکی ، دستگاه های مکنده و سایر دستگاه های جدید مناسب این کار انجام می گیرد.
نکته ی دیگر که باید به آن در هنگام شستن  توجه شود این است که برای اینکه آب اضافی به راحتی از فرش خارج شود باید آن را روی سطح سخت و کمی شیب دار بگذاریم تا آبی در زیر فرش نماند و روند خشک شدن به راحتی و بدون آسیب طی شود.
هم چنین درجه حرارت آب را باید حتما چک کنیم چرا که به علت حساس بودن بافت فرش های دست باف باید از آب ولرم استفاده شود چرا که آب داغ می تواند رنگ فرش را از بین ببرد.
بهترین مواد شوینده که مناسب فرش های ماشینی و فرش های دیگر است که باید مواد خنثی باشند، همان شامپو فرش، پودر صابون و پودر شست و شوی دستی است که آسیبی هم به فرش وارد نمی کند.

نحوه ی شست و شوی فرش و موکت در خانه
در حین شستشو هم باید حواسمان به رنگ پس دادن یا ندادن فرش باشد که برای جلوگیری از رنگ دادن باید پس از پرزگیری با دستمال مرطوب فرش به مدت ۱ ساعت همان حالت روی زمین رها باشد.

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »