چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

در اقوام ایرانی استفاده از فرش و قالی تاریخچه دیرینه دارد و همیشه فرش‌ها زینت بخش خانه های ما هستند.
فرش از ارکان اصلی اثاثیه منزل ما ایرانی هاست.
فرش ایرانی به کشورهای مختلف صادر و استقبال بی نظیری از این هنر ناب شده، تولید و استفاده از فرش به حدود ۳۰۰۰ سال قبل برمی گردد و به مرور زمان دست خوش تغییرات شده است و امروزه یک هنر به سبک مدرن است. استفاده از فرش در خانواده های ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
تقریبا همه ما ایرانی ها از فرش های دستی و ماشینی استفاده می کنیم.

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم
فرشها در عین زیبایی و زینت بخش بودن منزل ما نیاز به مراقبت های زیادی هم دارند که دچار آسیب نشوند.
گاهی فرش‌ها دچار پارگی، ساییدگی، پوسیدگی، شکستگی و غیره می‌ شوند بعضی از این آسیب ها را با روش های ساده در منزل می توانیم حل کنیم ولی بعضی آسیبها جدی هستند و باید کسی درصدد مرمت آن بپردازد که کاملا به فرش و آسیب های فرش آگاهی کامل داشته باشد.
گاهی افراد به جای رفو و ترمیم فرش آسیب دیده آن را با یک فرش نو و جدید تعویض می کنند اما گاهی برخی فرش ها آنقدر نفیس، زیبا، با ارزش هستند که در صورت آسیب دیدن حتما باید ترمیم شوند که از ارزش آن فرش کاسته نشود.
شکستگی فرش در اثر موارد مختلفی اتفاق میافتد، شکستگی فرش با تاخوردگی و یا  رد میز و صندلی متفاوت است.
شاید دیده باشید گاهی در قسمت هایی از بعضی فرش ها یک فاصله بین تار و پود فرش ایجاد شده یا مثلا در قسمتی از فرش کچلی دیده میشود این نوع آسیب را شکستگی فرش می‌گویند.
فرش را نباید به مدت طولانی در حالت تا خورده نگه داریم چون باعث شکستگی فرش می شود البته فرشهایی که تراکم کمی دارند آسیب کمتری می بینند.
تراکم یعنی تعداد گره هایی که در یک متر مربع از طول فرش میخورد تراکم می گویند.
تراکم فرش از ۶۰۰ شروع و تا ۳۵۰۰ تراکم داریم، وقتی فرش آنقدر در حالت تاخوردگی بماند که رگه‌ های فرش از بین برود شکستگی فرش اتفاق می‌افتد.
وقتی قسمتی از فرش دچار شکستگی می شود باید از نو شروع به بافت آن قسمت آسیب دیده کرد که وقتی فرش را پهن می کنیم اثری از شکستگی به چشم نخورد.
شکستن فرش‌های ماشینی کمتر از فرش‌های دستباف اتفاق می‌افتد در فرش‌های دست‌بافت در بیشتر موارد شکستگی در اثر بافت سست فرش اتفاق می‌افتد.
گاهی پیش می آید که در هنگام بافت فرش تار و پود فرش با استحکام کافی کنار هم قرار نگرفته اند و به مرور دار زوال می شوند ولی در فرش‌های ماشینی این اتفاق به ندرت پیش می آید و بعضی از فرش‌ های ماشینی هستند که اصلا شکستگی در آنها اتفاق نمی افتد.
اکثریت عموم بر این باورند که با برعکس کردن تای فرش شکستگی فرش از بین می‌رود ولی درنهایت ممکن است آن قسمت آسیب‌ دیده از فرش جدا شود، شکستگی فرش را باید جدی گرفت چون شکسته شدن فرش با دیگر آسیب ها متفاوت است مثلا برآمده شدن فرش را به سادگی می شود با روشهای آسان خانگی برطرف کرد ولی شکسته شدن را باید به متخصصان این حرفه سپرد.
شکستگی فرش با چروک شدن،لول خوردگی، برجستگی فرش کاملاً متفاوت است و راه برطرف کردنشان هم مختلف است.
آسیبهایی مثل ریختن جوهر روی فرش یا مثلا سوختن فرش را به سادگی میشود برطرف کرد.

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم و درست کنیم

متأسفانه باید بگویم هیچ روش و تکنیک ساده و خانگی برای این مشکل وجود ندارد برطرف کردن شکستگی فرش حتما باید در کارگاه رفوگری توسط افراد متخصص صورت بگیرد که اقدام به ترمیم و رفع شکستگی فرش کنند. متخصصان این حرفه با علم و آگاهی که دارند نکات ریز در مورد بافت فرش، جنس نخ و کنف، در مورد آسیب دیدگی ها و نحوه ترمیم و مرمت میدانند و مناسب با نوع فرش و نوع آسیب دیدگی در صدد مرمت آن برمی آیند، شکستگی هم از جمله آسیب‌ های فرش است که فقط به دست متخصص و کسی که در این حرفه حرفی برای گفتن دارد مرمت می شورد.

دلیل شکستگی فرش دستبافت

تاریخچه بافت فرش دست بافت به هزاران سال می‌رسد و در تمام اعصار مختلف روش و تکنیک های مختلف متناسب با ابزار آلاتی که در اختیار داشتند فرش هایی با طرح و نقش های متناسب با زمان خود میبافتند که امروزه در برخی از موزه ها نگه داری می شوند.
احتمال شکستگی در فرش‌ های ماشینی به‌ مراتب کمتر از فرش‌ های دستباف است اما اگر فرش دست بافتی دچار شکستگی شود هزینه و زمان زیادی نیاز دارد تا دوباره ترمیم و قابل استفاده شود.
در اکثر موارد شکستگی فرش دستبافت بعلت سست بودن بافت فرش اتفاق میافتد یا ضعیف بودن جنس کنف به کار رفته.
فرش‌هایی دستباف با تراکم پایین احتمال آسیب‌دیدگی اعم از چروک شدن و شکستگی فرش، خیلی کمتر از زمانی است که فرش دارای تراکم بالاست و همچنین رفوی فرش‌های دستبافت با تراکم پایین به‌ مراتب آسان‌ تر صورت می‌گیرد و هزینه کمتری نیز در بر دارد اما اصولاً باید در محل در حمل‌ و نقل و تا کردن فرش جانب احتیاط را کاملاً رعایت کرد و فرش به‌ صورت اصولی لول و جا به‌ جا بشود که آسیبی به فرش وارد نشود.

دلیل شکستگی فرش دستبافت

تعمیر تخصصی شکستگی فرش

شکستگی فرش از معضلاتی است که به‌ دفعات زیاد با آن روبرو می‌شویم این مشکل اغلب برای فرش‌ های هفت‌ صد شانه و کمتر اتفاق می‌ افتد ولی برای فرش‌ های دستبافت و نفیس هم اتفاق می‌افتد.
ذهنیت عموم این است که با قرار دادن یک جسم سنگین روی فرش این مشکل شکستگی حل می‌شود ولی این روش برای از بین رفتن چروک فرش مؤثر است و برای شکستگی فرش مناسب نیست و تأثیری ندارد و در چنین مواردی که باید به رفوگر ها و کارگاه‌ های رفوگری مراجعه کرد و یا با قالی‌شویی‌ ها تماس گرفت رفوگر ها و قالی‌شویی ها در زمینه فرش و آسیب‌های فرش تخصص دارند و به‌ صورت تخصصی می‌توانند به شما کمک کند.

تعمیر تخصصی شکستگی فرش

راه‌های جلوگیری از شکستگی فرش

در همه موارد پیشگیری بهتر از درمان است، در مورد فرش هم صدق می‌کند تا حد امکان باید مراقبت کنیم که فرش آسیب نبیند و دچار شکستگی نشود، چروک شدن و شکستگی فرش جزو دغدغه های اصلی افراد است وقتی فرش خود را برای شست و شو به قالیشویی ها می‌سپارند،  احتمال اینکه این اتفاق بیافتد وجود دارد پس در انتخاب قالیشویی مناسب و کاربلد دقت کنید، قالیشویی هایی را انتخاب کنید که فرش را در فضای آزاد خشک می کنند، در بیشتر مواردی که فرش دچار شکستگی میشود در قالیشویی هایی اتفاق می‌افتد که فرش را پس از شستن در گرمخانه خشک میکنند، البته بعضی گرمخانه هایی وجود دارد که به صورت قفسه ای هست که فرش را در قفسه پهن میکنند و بدون هیچ مشکلی خشک می شوند.
مشکل شکستگی فرش در گرمخانه هایی صورت می‌گیرد که از گرمخانه های آویزی استفاده می‌کنند ‌ فرش را از میله ها آویزان میکنند تا خشک شود.
در نود درصد مواقع شکستگی فرشها در زمان جمع کردن و شستن و طی فرآیند خشک کردن اتفاق میافتد  باید توجه کرد که فرش ماشینی مخصوصاً فرش‌ های دارای تراکم و شانه بالا را به روش تا کردن جمع نکنید.
این کار به الیاف فرش شما آسیب وارد می‌کند و بیشترین آسیب شکسته شدن فرش شماست برای این‌که فرش شما دچار شکستگی نشود باید در زمان جمع کردن آن را به‌صورت لول دربیاورید و در حمل‌ و نقل احتیاط کنید که فرش تان تا نشود.

راه‌های جلوگیری از شکستگی فرش
در تابستان به‌ علت گرمی هوا مردم به سمت شستن فرش‌ها بیشتر روی میاورند اگر فرش را در سطح صافی پهن کنید برای خشک شدن احتمال شکستگی فرش را به‌ مراتب زیاد پایین می‌آورد ولی وقتی فرش را روی سطحی مثل دیوار یا میله‌ ای از ارتفاع آویزان کنین که خشک شود ممکن است قسمتی از فرش دچار شکستگی شود.

چطور فرش را به صورت اصولی جمع کنیم

در قالیشویی و فرش فروشی و مکان هایی که باز و بسته کردن فرش زیاد است تا کردن و لوله کردن فرش به افراد آموزش داده می‌شود که فرش درست و اصولی تا و جمع شود، فرش آسیب نبیند.

۱- قبل‌ از هر کاری ابتدا فرش را از هرگونه آلودگی آشغال و کثیفی پاک می‌ کنید که گرد و غبار و لک روی فرش نباشد.

۲- خواب فرش را پیدا کنید.برای پیدا کردن جهت خواب فرش با دست روی فرش بکشید و جهت خواب فرش مشخص می‌شود هر قسمتی که حرکت دست راحت‌ تر باشد خواب فرش به آن طرف است و جهتی که حرکت دست شما با کندی و مانع حرکت کند جهت مخالف  خواب فرش است.
درجهت خواب فرش شروع به لول کردن فرش کنید.

۳- لایه‌های اولیه را سعی کنید محکم و کاملاً صاف لول کنید و فرش را  چرخش دهید هر جا احساس کردید فرش به سمت چپ یا راست مایل شده به عقب برگردید و دوباره لول کنید.

۴- فرش لول شده را محکم ببندید که باز نشود برای این کار با کمک یک طناب یا ریسمان و یا چسب پهن ابتدا و انتهای فرش را محکم ببندید که در طی حمل‌ونقل و یا جابجایی باز نشود.

۵- بعد از بستن نوبت بسته‌بندی فرش است بسته‌بندی کردن فرش با نایلون باعث عرق کردن نایلون و گرفتن نم و رطوبت فرش شما می‌شود در این مرحله بهتر است با پارچه یا کاغذ فرش را بسته‌بندی کنید.

بهتر است که فرش لوله شود تا شکسته نشود ولی گاهی نیاز است که فرش تا شود، برای تا کردن فرش

۱- ابتدا فرش را پشت و رو روی زمین پهن کنید.

۲- فرش را از یک گوشه به صورت طولی تا یک سوم تا بزنید.

۳- سپس گوشه دیگر فرش را هم جوری تا بزنید که روی یک سوم قبلی قرار بگیرد.

چطور فرش را به صورت اصولی جمع کنیم

۴- حالا یک مستطیل بلند داریم.

۵- در این مرحله خواب فرش را پیدا می‌کنید.

۶- فرش را به جهت مخالف خواب فرشاز پهنا تا یک سوم تا بزنید.

۷- در این مرحله باید فرش را دوباره یک لایه دیگر تا بزنید تا یک یک مستطیل کوچک داشته باشید.

و سپس با نخ یا طناب یا چسب ببندید تا باز نشود.

جمع کردن و بسته‌ بندی کردن فرش‌ های دستباف از آنجایی‌ که ارزش و بهای زیادی دارند باید با دقت بیشتری انجام شود که برای این کار چند پیشنهاد ویژه داریم.

 فرش دستباف را وارونه کنید و به سه قسمت فرضی تقسیم کنید سپس در جهت مخالف مخالف خواب فرش تا کرده و قسمت سوم را هم نیز روی قسمت قبلی تا کنید و به‌ جهت باز نشدن فرش آن را از دو قسمت با طناب ببندید و با پارچه یا کاغذ بسته‌بندی کنید.

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »