چگونه فرش را براق کنیم؟

چگونه فرش را براق کنیم؟

بعد از استفاده های مکرر از فرش علاوه بر این که تار و پود فرش بهم چسپیده و سفت می شود رنگ آن نیز کمی تغییر می کند این تغییر رنگ در اکثر مواقع مربوط به آلودگی های جذب شده توسط فرش است با توجه به این موضوع بهتر است برای براق کردن فرش خود و برگرداندن رنگ اول آن نسبت به شستشو و نظافت آن اقدام کرد.
در این میان برخی از افراد از شامپو فرش ها استفاده می کنند این مواد شوینده اگرچه می توانند آلودگی های سطحی از روی فرش شما را پاک کنند اما شوینده مناسبی نخواهند بود بعد از استفاده از شامپو فرش ها آبکشی و خشک شویی فرش به صورت کامل انجام نمی شود به همین دلیل درصدی از شوینده‌ها که دارای آلاینده‌های شیمیایی می‌باشد در لایه های عمیق تر فرش باقی خواهند ماند این شوینده ها با گذشت زمان سبب سخت شدن بافت فرش و خرابی آن خواهند شد.
اگرچه شما می توانید تمامی شوینده ها را از قسمت های عمیق تر فرش خود را از بین ببرید اما نمی توانید فرش خود را به صورت کامل خشک کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید، این آلودگی‌ها به صورت مجدد در فرش شما پدیدار خواهد شد.
توصیه ما به شما این است که برای براق کردن فرش خود از شوینده های طبیعی و گیاهی که دارای آلاینده های شیمیایی بسیار کمی هستند استفاده کنید، در شرایطی شما می توانید با ترکیب کردن چند ماده ساده در منزل خود یک ماده مناسب برای براق کردن فرش خود بسازید.

روش های براق کردن فرش در خانه

اگر می خواهید فرش شما برای مدت طولانی تری حالت و رنگ اولیه خود را حفظ کرده و به همان گونه براق بماند بهتر است جارو کشیدن آن را جدی بگیرید شما می‌توانید هر روز خانه خود را جارو بکشید این جارو کشیدن باعث می شود تا گرد و غبار های ریخته شده بر روی فرش در همان ابتدا جمع‌آوری شود.
با توجه به این موضوع آلودگی های جذب شده است توسط فرش شما کمتر خواهد شد که در پی این موضوع فرش تان براق و زیبا باقی خواهد ماند در حال حاضر نمونه ای از دستگاه ها به گونه ای ساخته شده‌اند که می توانید با آن ها علاوه بر جارو کشیدن فرش خود آن را شستشو و پاک سازی نیز کنید، این دستگاه اگرچه قیمت تقریباً بالایی دارد اما خریداری آن کاملا مقرون به صرفه خواهد بود زیرا فرش شما علاوه بر این که تمیز و زیبا می ماند سلامت آن نیز همواره حفظ خواهد شد همچنین شما می توانید از این دستگاه ها برای نظافت مبلمان خود نیز استفاده کنید.
اگر به دنبال یک ترکیب طبیعی برای براق کردن فرش خانه خود می باشید می توانید از ترکیب نشاسته ذرت و نمک استفاده کنید برای این کار کافی است مقداری نشاسته و نمک را با توجه به متراژ فرش خود و نیازتان با هم مخلوط کرده و روی فرش خود بریزید شما می توانید این ترکیب را به صورت خشک و محلول مورد استفاده قرار دهید اگر این ترکیب را به همان صورت خشک روی فرش خود می ریزید باید بعد از گذشت یک الی دو ساعت با استفاده از جارو آن را جمع آوری کنید اما برای نتیجه گیری بهتر می توانید مقداری نشاسته ذرت و نمک را به همراه آب ترکیب کرده و با استفاده از یک دستمال نرم و پنبه روی قسمت های مختلف فرش خود بکشید توجه داشته باشید که پس از این فرآیند نشاسته و نمک در تار و پود فرش شما باقی نمانده باشد از آنجا که این محلول سبب خیس شدن فرش شما می شود باید اجازه دهید تا رطوبت باقیمانده در آن به صورت کامل خارج شده و سپس از فرش خود استفاده کنید.

روش های براق کردن فرش در خانه

مواد مورد نیاز برای براق کردن فرش

در این میان یک ترکیب فوق العاده و کاربردی دیگر را برای این فرآیند به شما نشان خواهیم داد به طور حتم تمامی بانوان در طول زندگی خود از جوش شیرین استفاده کرده اند، جوش‌شیرین علاوه بر این که در ترکیبات غذایی مختلفی استفاده می شود به عنوان یک پاک کننده قوی نیز کاربرد دارد.
برای براق کردن فرش خود نیز می توانید از جوش شیرین استفاده کنید برای این کار کافی است تا مقداری جوش شیرین با توجه به متراژ فرش خود روی آن بریزید و پس از گذشت یک الی دو ساعت با استفاده از جارو آن را جمع آوری کنید.
اگر به دنبال یک ترکیب قوی تر و کاربردی تر برای براق کردن فرش خود می باشید می توانید ابتدا مقداری آب و سرکه را با هم مخلوط کرده و با استفاده از یک اسفنج روی فرش خود بکشید توجه داشته باشید که در این هنگام از سرکه زیادی استفاده نکنید همچنین استفاده از سرکه رنگی را به شما توصیه نمی کنیم و بهتر است از سرکه سفید استفاده کرده پس از انجام این فرآیند اجازه دهید تا آب و سرکه به خوبی جذب فرش شما شود بعد از آن می‌توانید مقداری جوش شیرین و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کرده و روی فرش خود بریزید اجازه دهید تا این ترکیب برای حدود دو الی سه ساعت روی فرش شما باقی بماند و در این حین روی فرش خود راه نرفته و از آن استفاده نکنید پس از آن می توانید با استفاده از یک جارو که بهتر است جاروبرقی باشد فرش خود را جارو بکشید در این میان برای نتیجه گیری بهتر می توانید به صورت مجدد از یک اسفنج نرم دار استفاده کرده و آن را روی فرش خود بکشید و خواهید دید که با استفاده از این ترکیب رنگ اصلی فرش شما برگشته و ظاهری براق خواهد داشت.
در حال حاضر شوینده های مخصوصی نیز برای براق کردن فرش در بازار وجود دارد اما از آنجا که در ساختار آن ها از مواد شیمیایی زیادی استفاده شده است ما به کارگیری آن ها را به شما توصیه نمی کنیم. به طور کلی بهتر است کار را به کاردان سپرده و از بهترین قالیشویی کمک بگیریم. 

مواد مورد نیاز برای براق کردن فرش

راه های براق کردن موکت

همانطور که می دانید موکت ها قیمت کمتری نسبت به فرش ها دارند از طرف دیگر میزان مقاومت آن ها بیشتر از فرش ها بوده و استفاده از آن روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
اکثر موکت ها با استفاده از دستگاه های مخصوص و در کارخانه ها ساخته شده اند در حال حاضر طرح های زیبایی از این موکت ها در بازار وجود دارد که نمونه هایی از آن ساختاری کاملا شبیه به فرش را دارند.
با استفاده مکرر از موکت ها نیز نیاز به شستشو و نظافت آنها خواهید داشت اگر می خواهید موکت های خود را نیز همانند فرش هایتان براق و تمیز کنید می‌توانید از مواد شوینده موجود در این زمینه استفاده کنید.
همانطور که گفتیم موکت ها مقاومت بیشتری نسبت به سایر فرش ها دارند با توجه به این موضوع استفاده از شوینده ها در این زمینه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود اما بهتر است از شوینده های طبیعی و گیاهی استفاده کنید، نظافت و جارو کشیدن هر روز موکت باعث می شود تا میزان آلودگی در آن کاهش پیدا کند با توجه به این موضوع موکت شما همواره تمیز و براق باقی خواهد ماند.
از طرف دیگر شما می توانید تمامی ترکیب های نامبرده شده در قسمت بالا را برای براق کردن موکت خود نیز استفاده کنید توجه داشته باشید که در ساختار برخی از موکت ها از نخ و الیاف مختلفی استفاده شده است اما نظافت این بخش ها نیز همانند سایر بخش های موکت خواهد بود.
همچنین شما می توانید برای براق کردن موکت های خود و نظافت آن از انواع دستگاه های شستشو و ضد عفونی نیز استفاده نمایید همچنین بهتر است برای براق ماندن فرش و موکت خود به صورت دائمی از انواع روفرشی ها استفاده کنید.

راه های براق کردن موکت

ثبت سفارش انلاین

قالیشویی نارمک

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی نارمک قالیشویی نارمک پیشرو در خدمات، متعهد به اصول بهداشتی با نیروی کارآمد و جوان میباشد. این قالی

ادامه ی مطلب »

قالیشویی الهیه

عضو رسمی اتحادیه صنف قالیشویان تهران قالیشویی در الهیه در حال حاضر اغلب قالیشویی های فعال در سطح شهر با استفاده از دستگاه ها و

ادامه ی مطلب »